Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 50 av 1799

Forskning och utveckling kategorier

Insights from the Swedish schools inspectorate’s injunctions – 15 years of inspecting preschool principals’ systematic quality work

27 maj
This paper addresses how the injunction decisions of the Swedish Schools Inspectorate (SSI) align with the legal documents that outline preschool principals’ accountability for systematic quality work. Empirically, it is based on 474 injunction decisions issued by the SSI between 2008 and 2023, five legal documents regulating preschools, three educational policies and one government bill.

Making sense of testing: teachers’ interpretations of accountability instruments in disadvantaged school settings

27 maj
This investigation aims to understand teachers’ policy interpretation and sense-making of PBA in disadvantaged schools in Madrid (Spain) and Santiago (Chile). Following a qualitative approach, we examine the discourses of teachers working in vulnerable school settings in these two cities. 
Forskning och utveckling kategorier

Children’s right to participate in Brazilian and Norwegian legal early childhood education documents

27 maj
This study aims to analyse how children’s right to participate is conceptualised and contextualised in Brazilian and Norwegian legal early childhood education (ECE) documents. This is a cross-cultural comparative study in which we conducted a qualitative content analysis of the similarities and differences in the two countries’ legal ECE documents. 
Forskning och utveckling kategorier

Samarbete med lektorer utvecklar undervisningen på Nytorpsskolan

27 maj
Nytorpsskolan i Göteborg har stöd av lektorer för att utveckla undervisningen i matematik och svenska. Fokus ligger på synliggörande pedagogik där planering, analys och utvärdering ska vila på vetenskaplig grund. Efter åtta månaders samarbete ser lärare och lektorer att elevernas delaktighet och aktivitet på lektionerna har ökat.

Inkluderande och rättvis teknik kan förändra världen

27 maj
Varför är det så viktigt att satsa på teknik och naturvetenskap i skolan? Ulrika Sultan, universitetsadjunkt vid Örebro universitet menar att STEM-ämnen (science, technology, engineering, mathematics) är avgörande – inte bara för framtidens arbetsmarknad, utan också för en mer jämställd och hållbar värld.

School knowledge and teacher authority – politicisation and depoliticisation of compulsory education instigated by a right-wing nationalist parental intervention

27 maj
The article explores differing conceptions of, or a struggle concerning, the role of compulsory education, the understanding of knowledge, and the authority of teachers. It is based on a discourse theoretical analysis of emails, online media, and parliamentary data from Sweden, initiated by a parent who is active in the nationalist party, the Sweden Democrats.…

Förbättrad undervisning och måluppfyllelse i Ekerö kommun

27 maj
Ekerö kommun har i sitt utvecklingsprojekt med stöd från SPSM fått en ny syn på hur man kan använda skolpsykolog och specialpedagog i det pedagogiska arbetet. Genom att låta undervisningen vara i fokus och genom att tvärprofessionellt utveckla den samma har skolan fått möjlighet att möta det kompensatoriska uppdraget och öka elevers närvaro, trivsel och…