Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 503 av 1799

Forskning och utveckling kategorier

”Promenadseminarier är en mer coronasäker undervisningsform"

2020-10-14
Istället för att sitta inne i ett klassrum är KTH:s studenter på Datateknik och Medieteknik ute och promenerar på sina seminarier. Ett upplägg som har flera fördelar. Dels är det en mer coronasäker undervisningsform än undervisning i klassrum, dels finns det klara pedagogiska vinster med upplägget, enligt Olle Bälter, lektor i datavetenskap på KTH.
Forskning och utveckling kategorier

Skolan och covid-19: del 6

2020-10-14
Innan år 2020 var trycket både utifrån och inifrån organisationen stenhård på lärarna. Det har inte förändrats av en pandemi utan istället, och som sig bör, förväntas skolan bära det framtida samhället. Problemet är att styrsystemet för skolan inte fungerar — och att det blir den enskilde läraren som alltid ställs till svars för skolans…
Forskning och utveckling kategorier

Läsa tillsammans

2020-10-13
Att läsa tillsammans ger läsningen en extra dimension, som för många är pricken över i. Detta panelsamtal speglar en mångfald av läsecirklar i 200 högstadie- och gymnasieskolor, närläsning av bilderböcker med barn i åldern 1-3 år och bokcirklar i både traditionella och nya former. Medverkande: Ann Boglind, universitetslektor, Bo Andér, sammankallande i en läsecirkel med…
Forskning och utveckling kategorier

Framtidens skola

2020-10-13
Många arbetsuppgifter görs idag av digitala verktyg och utvecklingen fortsätter i snabb takt. I framtiden kommer många repetitiva jobb att försvinna och egenskaper som social kompetens, samarbetsförmåga och lösningsorientering kommer att spela en stor roll. Hur ska skolan se till att vi rustar för detta? Emma Leijnse samtalar med Edward Jensinger, skolledare och debattör, och…
Forskning och utveckling kategorier

Nya verktyg och vägar med gaming som grund

2020-10-13
I den digitala spelvärlden finns starka drivkrafter som ofta målas upp som något farligt. Men här finns också mycket gott att hämta. För elever som inte klarar den traditionella skolan kan spelifiering bli räddningen. Panelsamtal med Lillie Klefelt Ek, Female Legends, Frida Monsén, lärare, och Jon Ellrose, rektor för NTI-gymnasiet i Sundsvall.
Forskning och utveckling kategorier

Är läskunnigheten hotad?

2020-10-13
Läsning är en förmåga som måste hållas levande och den träning barnen får i skolan är inte nog. I många hem är läsning inte en självklarhet. Kan då skolan lägga ansvaret på föräldrarna? Medverkande: Louise Wramner, pedagog, Mats Myrberg, professor i specialpedagogik, Ulf Fredriksson, docent i pedagogik, och Christina Hellman, universitetslektor i lingvistik. (webb-tv)