This report presents key findings from the Classroom Changemakers award programme. It brings together 15 outstanding ideas from teachers across the UK on how to give young people the opportunity to get creative and solve problems in maths and computer science. (pdf)
Skolan och dess problem är ständigt under debatt. Två forskare vid Linköpings universitet är redaktörer för en bok som utifrån forskning diskuterar aktuella frågeställningar i skolan.
En ny rapport från Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA), Fokus på lärarna i det svenska skolsystemet – en kunskapsöversikt, fokuserar på kompetensförsörjningen och de förutsättningar som det svenska skolsystemet ger lärarna att utföra sitt yrke. Rapporten pekar på oroväckande underskott på behöriga lärare och systembrister i det svenska skolsystemet.
Högstadieungdomar lägger mycket tid, kraft och energi på det viktiga arbetet att "göra vänskap" – men vuxenvärlden behöver bli bättre på att förstå hur viktigt det är, enligt en ny doktorsavhandling. (webb-radio)
Hur stor betydelse har kroppsspråket för att du ska uppfattas som en stark ledare? John Steinberg, fil.dr i pedagogik, ger sina bästa tips på hur du som lärare kan bli en bättre ledare genom kroppsspråket.
Det är kompisarna som är meningen med skolan. Det tycker eleverna som forskaren Lina Lundström följt under tre terminer. "Eleverna lägger ned otroligt mycket tid och energi på att prata om och arbeta med sina relationer. Hela tiden avhandlas vem som är med vem, vilka som exkluderas och varför de gör det", konstaterar hon.
Vuxenvärlden måste bli bättre på att bry sig om och förstå vilket arbete högstadieelever lägger ner på att skapa och behålla vänskapsrelationer. Det menar Lina Lundström, doktor vid Stockholms universitet. Under tre terminer följde hon 50 högstadieelevers vardag.
Allt fler pensionärer söker sig till kurser som ges av senioruniversiteten. Men varför vill äldre lära sig nya saker och fördjupa sina kunskaper? Det undersöker Örebrodoktoranden Hany Hachem i en ny studie.
Sedan Linje 14 etablerade sig på Vivallaskolan och Västra Engelbrektsskolan i Örebro har det blivit vanligare hos elever att fortsätta till högre studier. På Vivallaskolan har benägenheten att läsa vidare efter gymnasiet gått upp med över 50 procent, visar en forskarrapport.
"Det handlar absolut inte om att man inte får ha roligt eller använda fantasin, men innehållet och hur det presenteras måste hjälpa varandra. Bygger det för mycket på fantasi eller metafor kan det vara svårt för barnen att reda ut vad som är på riktigt, säger Anneli Bergnell, universitetslektor och doktorand i pedagogiskt arbete.