Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 537 av 1799

Lärarmentorerna : Så fångar du alla elever

2020-05-08
Specialpedagogen och lärarmentorn Sanna Löfgren förklarar hur hon startar upp en lektion med modellen KLUS. Modellen hjälper henne att fånga alla elever i klassrummet och bidrar till att de får en bra och tydlig start. Modellen är bra för samtliga elever även de elever med NPF. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier

Stöd för utveckling är tema för Lika värde-tidningen

2020-05-07
Lärmiljön ska fungera för alla barn, elever och vuxenstuderande, oavsett funktionsförmåga. För att lyckas med det kan man behöva hjälp utifrån. I nya numret av tidningen Lika värde kan du läsa om verksamheter som fått olika former av stöd från Specialpedagogiska skolmyndigheten i sitt utvecklingsarbete.

Lärare tar ansvar själva för sin professionsutveckling på sociala medier

2020-05-07
Sociala medier erbjuder nya möjligheter för lärare att dela erfarenheter och diskutera frågor som rör deras professionella arbete med kollegor i hela landet. Viktigt för lärares deltagande i grupper i sociala medier är kontinuitet, tillgänglighet och möjlighet att själv kunna styra innehållet.
Forskning och utveckling kategorier

UR Samtiden - Barns oro och rädslor

2020-05-07
Helena Hörnfeldt, docent i etnologi, har forskat om barns rädslor och hur de har förändrats över tid. Att känna rädsla har, i likhet med andra emotioner, både en psykologisk och kulturell dimension. Rädslor är en naturlig del av barns uppväxt, men vad barn är rädda för förändras över tid. I föreläsningen diskuteras hur vår tids…
Forskning och utveckling kategorier

Ring lärarcoachen : Mentorskap, ansvar och hemmasittare

2020-05-07
Förväntas det av mig, som mentor, att jag åker hem till hemmasittare med skoluppgifter och bedriver undervisning? Och har jag verkligen ansvar för att ordna upp problem eller bråk som mina mentors-elever skapat på andra lärares lektioner? Det undrar Max som är mentor på högstadiet. Lärarcoach Annica Gärdin berättar vad som gäller och ger råd…
Forskning och utveckling kategorier

Nej, ditt barn är inte särbegåvat

2020-05-07
Alla vill vara smarta, men vi misstänker att vi inte kan göra så mycket åt det. Kanske är det just därför så många är intresserade av intelligens, och anledningen till att det florerar så många myter. Så vad stämmer egentligen? I dagens podd intervjuas Maria Gunther som är aktuell med boken “Smart: vad vetenskapen säger…