School districts are going to great lengths to keep students and families engaged and connected. But when it's not possible to get all online, they're turning back to an earlier device: the telephone.
Ung Företagsamhet firar in det nya decenniet genom att lansera en helt ny form av pedagogiskt material för grundskolan, nämligen ett webbspel som handlar om några av entreprenörskapets grundstenar.
Finns det anledning att tro att det beröm som nu haglar över lärare och övriga av välfärdens medarbetare kommer leda till bättre villkor i pandemins spår? Knappast, menar Gunnlaugur Magnússon, docent i pedagogik vid Uppsala universitet.
Mänskliga rättigheter genomsyrar vardagen i skolan för elever redan på lågstadiet – men det är inte alltid lärarna är medvetna om det. Med små medel skulle undervisningen kunna lyfta ytterligare, konstaterar Lisa Isenström i sin avhandling.
I en ny avhandling undersöks vad en post-antropocentrisk förståelse av hållbar utveckling kan betyda för förskolans praktik. Vi behöver ompröva vår plats i världen, och se världen som en del av oss själva istället för att se världen som något åtskilt från oss själva, säger Kassahun Weldemariam.
Vilka särskilda utmaningar innebär det att undervisa i SFI på distans? Catharina Johansson är SFI-lärare och beskriver hur bloggen blivit ett nytt och viktigt verktyg för henne att dela ut uppgifter och kommunicera med eleverna på. Karin Sandwall, på Nationellt centrum för svenska som andraspråk, berättar om vilket stöd lärare har rätt till och efterfrågar…
Eva-Lena Brafield, rektor på Elmeskolan, vill att alla elever ska få tillgång till en likvärdig utbildning och en inkluderande skola genom lärmiljön. Gemensamma lektionsgenomgångar sker framför klassrumstavlan. När eleverna förstått sin uppgift kan de gå och arbeta mer ostört bakom skärmarna vid sina kontorsplatser, medan de som behöver mer vägledning kan stanna kvar hos läraren.…
För vissa barn och ungdomar innebär vardagen ständiga misslyckanden. Psykologen David Edfeldt föreläser om hur förskolor och skolor kan anpassa undervisning och vardag, samt vad som är viktigt att tänka på. Vilka förhållningssätt är framgångsrika och hur bryter vi en negativ spiral för de barn och elever som har det allra tuffast? (webb-tv)
Det som just nu sker i svensk skola ger oss en unik möjlighet att skapa ny kunskap utifrån våra erfarenheter. Anette Jahnke, process- och projektledare på Ifous och forskare vid Göteborgs universitet, blickar framåt och beskriver tre områden där ny kunskap kan utvecklas.
Skolan ska vara likvärdig och alla elever har rätt till en utbildning av hög kvalitet. För att möta alla elever kan skolor ha olika pedagogiska inriktningar vad gäller vad som fokuseras i undervisningen och hur undervisningen bedrivs. I denna artikel presenteras en studie om hur barn i förskoleklass i segregerat område utvecklades i grundläggande matematik…
En framgångsfaktor för förbättrade resultat i skolan är ett genomtänkt och gediget kvalitetsarbete. Kvalitetsverkstaden är en hjälp under huvudmannens hela verksamhetsår. Använd den och arbeta tillsammans för bättre kvalitet.