Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 547 av 1799

Forskning och utveckling kategorier

Musiklärare, improvisera mera!

2020-04-07
Få lärare använder sig av improvisation i sin musikundervisning. Trots att fördelarna är många. Genom sin forskning hoppas Christina Larsson kunna bidra till att improvisationen får mer plats i klassrummen och på lärarutbildningarna.
Forskning och utveckling kategorier

Skola hemma - experterna: En distanslärares dagbok

2020-04-06
För knappt tre veckor sedan vändes tillvaron upp och ner på landets gymnasieskolor. Vilka lärdomar och insikter har lärarna fått hittills? Karin Berg är lärare i svenska och religion på Schillerska gymnasiet i Göteborg. Hon menar att den största utmaningen inte varit lärarkårens digitala kompetens, utan att få själva undervisningen att fungera.  
Forskning och utveckling kategorier

Akademisk essä - i stället för uppsats?

2020-04-06
Författarna har en mängd råd och förslag kring arbetsprocessen i essäskrivandet. Råd som - i anpassat skick - de tänker sig skulle kunna användas även på gymnasienivå av lärare för att redan där utrusta eleverna med lite förberedande essätänkande, skriver Kerstin Lööv i sin recension av boken Akademisk essä: introduktion och skrivhandledning.

Viktig omställning till framtiden

2020-04-06
Hylén lyfter, när det gäller digitaliseringen av läromedel, att elever med funktionsnedsättningar gynnas av digitala läromedel, och att de digitala verktygen är så användarvänliga att de är till nytta för alla elever. Det finns så klart olika synsätt och tankar kring detta, men de fördjupas inte i boken, skriver Torbjörn Hanö i en recension av…
Forskning och utveckling kategorier

En ständigt pågående process...

2020-04-06
Redan i bokens förord framgår tydligt att jämställdhet inte är en quick-fix. Det är en långsiktig, systematisk och ständigt pågående process, som kräver samverkan och ska gå hand i hand med skolutveckling på sikt, skriver Helena Enqvist i sin recension av boken Skolutveckling och jämställdhet.
Forskning och utveckling kategorier

En bok som leder till konkret lärande

2020-04-06
Högsta nivån för mig är när en bok direkt påverkar mitt sätt att arbeta och tänka, de som leder till en varaktig förändring, det vill säga till konkret lärande. Detta är en sådan bok av fjärde graden! skriver Torbjörn Hanö i en recension av boken The Intelligent, Responsive Leader.