Forskning och utveckling kategorier
Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.
Visar sida 556 av 1799
Forskning och utveckling kategorier
Pluggakuten
Här på Pluggakuten diskuterar vi lösningar på alla frågor som kan tänkas dyka upp när du pluggar. Här kan du ställa frågor, diskutera och hjälpa andra i alla ämnen och kurser.
Forskning och utveckling kategorier
Distansundervisning i Sverige - grupp på Facebook för erfarenhetsutbyte
Distansundervisning i Sverige - grupp på Facebook för erfarenhetsutbyte
Forskning och utveckling kategorier
Distansundervisning och fjärrundervisning
Det kan i många sammanhang vara bra att tänka igenom hur du kan använda digitaliseringens möjligheter när det gäller flexibilitet i tid och rum.
Forskning och utveckling kategorier
Forskningsbaserat stöd för att hantera onlineundervisning
Här sammanställs resultat och erfarenheter från forskning om onlineundervisning. Urvalskriteriet som används är forskningens relevans samt möjligheten att omsätta den till konkreta tumregler som kan hjälpa lärare när de ställer om sin undervisning.
Forskning och utveckling kategorier
Stödmaterial för distansutbildning
Myndigheten för yrkeshögskolan har tagit fram ett stödmaterial till utbildningsanordnare för att kunna ställa om till att bedriva utbildning på distans med anledning av det nya coronaviruset.
Forskning och utveckling kategorier
Utmana lekmönster
Varför finns det flicklekar och pojklekar? Även om den femåriga flickan sitter i baksätet när hennes mamma kör bilen är det hennes treåriga bror bredvid henne som håller en leksaksbil i handen och som tillsammans med andra pojkar leker Blixten McQueen. Och även om pojkar deltar när flickorna leker Idol är det flickorna som styr…
En tydligare vardag
Den mest spridda formen av tydliggörande finns i förskolornas tamburer. Bilder på delfiner och tåg, ibland foton eller namn gör att barnen lätt hittar sin krok och sin hylla. På samma sätt kan vi tänka i andra sammanhang.
Forskning och utveckling kategorier
Offentliga rummet/Språklekar
En av de mest centrala uppgifterna för förskolan har alltid varit att integrera barn i samhället. Christine Eriksson riktar i sin avhandling fokus på hur förskolan kan möjliggöra för barn att ta plats i offentliga rum genom att aktivt delta i och skapa det offentliga rummet.
Forskning och utveckling kategorier
”Förhållningssätt och agerande är de viktigaste byggstenarna”
Ett normkritiskt förhållningssätt har blivit den gemensamma plattformen i arbetet med jämställdhet i Lustigkulla förskola. Rektor Agata Viltelund vill att jämställdhetsarbetet ska vara levande i diskussioner och samtal.
Forskning och utveckling kategorier
Ingen metod kan ge allt
Det finns inte ett sätt som är ”rätt” när pedagoger undervisar om evolution. Johanna Frejds avhandling visar att aktiviteters utformning och de material som används påverkar barns meningsskapande.
Analysera mera
Att inkludera jämlikhet och jämställdhet i det systematiska kvalitetsarbetet är en utmaning som kräver engagemang och kunskap.