Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 56 av 1799

Science explains how children best learn math—and yes, timed practice helps

6 maj
Children learn arithmetic best through a structured, evidence-based teaching cycle that combines conceptual understanding, timed practice and reflective discussion, according to researchers in a report. This approach can lead to quick recall, fluency and deep understanding, all of which help students with more advanced math topics like algebra and problem-solving, the researchers say.

Kompetensbrist bromsar datadrivna metoder i skolan

6 maj
Många skolor ser datadrivna metoder som ett sätt att höja utbildningskvaliteten. Men vad är det som främjar eller hindrar skolor som vill jobba datadrivet? Inom ramen för Ifous-programmet Datadriven skolförbättring fick Robert Hegestedt möjlighet att undersöka detta som följeforskare.

Snabb insats från socialtjänsten ger god effekt efter barnförhör

5 maj
När ett barn kallas till polisförhör vid misstänkt våld i hemmet så blir familjesituationen ofta kaotisk. Barnet hämtas direkt från förskola eller skola, ofta utan att föräldrarna förstår vad som händer. Socialtjänstens stöd ”Efter barnförhöret” ger positiva bieffekter enligt ny forskning.
Forskning och utveckling kategorier

Verktyg för balans och fokus i en digitaliserad skolvardag

2 maj
I en tid där digitala verktyg genomsyrar elevernas vardag, både i och utanför skolan, är skapandet av en optimal lärmiljö som främjar studiero och ökar närvaron en prioriterad fråga. Helsingborgs stads skolor har därför valt att investera i det forskningsbaserade lärverktyget Det syns inte. Här får du tips på hur materialet kan användas som resurs…