Stämmer det att killar läser mindre än tjejer? Och när lägger folk tid på läsning? Detta är några av de frågor som hamnar i ljuset i en nyligen publicerad forskningsartikel om läsning av ljudböcker.
Kollegialt lärande i förskolan – det är fokus för det nystartade praktiknära forskningsprojektet som Örebroforskaren Karin Alnervik bedriver i samarbete med Askersunds kommun. "Målet är att hitta fungerande strukturer och former för kollegialt lärande som leder till utveckling av verksamheten", säger hon.
Elisabeth Olsson, Emilia Vainonen, Eva Gonner och Lena Ennemuist, studie- och yrkesvägledare på Komvux Malmö, svarar på ”Skicka vidare”–frågorna från Caterina Tirone Hedgärde. "Hur arbetar ni med studie- och yrkesvägledning med Sfi-elever?"
I ett nytt projekt kring programmering samarbetar niondeklassare på Hermodsdalsskolan med ett it-företag. "Utöver skolans lärandemål ska vi ju rusta eleverna för livet i samhället sedan. Det här är ett ypperligt tillfälle att få träna på de sociala- och den kommunikativa förmågan", säger Abdu Agha, förstelärare i matematik och NO.
Sedan drygt ett år har eleverna i årskurs fyra på Internationella skolan ISGR mindfulness på schemat. Nu utvidgas projektet till fler klasser. "Vi har märkt fantastiska resultat med lugnare och mer fokuserade elever som gjort att både min och deras arbetsmiljö blivit mycket bättre", säger läraren Camilla Martinsson.
Hur kan du som arbetar i skolan bemöta barn och unga som har varit med om traumatiska händelser, som kanske har upplevt krig och stressen av att fly från sitt land? "En händelse i sig är inte ett trauma, utan det är hur individen upplever den som avgör om det uppstår ett trauma", säger psykologen…
Undervisning om hållbar utveckling i förskolan får inte stanna vid individens möjligheter att påverka. Att främja samarbete, förmåga att kompromissa och hitta gemensamma lösningar är kanske den viktigaste delen av uppdraget. Det säger Ingrid Pramling, professor i pedagogik och vid Göteborgs Universitet.
Skolan behöver ge nyanlända elever bättre förutsättningar att förstå det svenska skolsystemet och även samverka mer med föräldrarna. Det säger Laid Bouakaz, som är lektor och forskare vid Malmö Universitet. En dialog byggd på ömsesidig respekt och intresse för barnets hela sammanhang, ökar elevens möjlighet att lyckas i skolan och att utveckla en trygg identitet.
NO-lärarna Eva Månsby och Eva Cederberg på S:t Petri skola i Malmö arbetar målmedvetet med språket i labbrapporter. Tanken är att träna eleverna på att använda ämnesspecifika begrepp inför gymnasiearbetet i årskurs tre.