Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 562 av 1799

Praktiknära forskning ska stärka förskolorna i Askersunds kommun

2020-03-11
Kollegialt lärande i förskolan – det är fokus för det nystartade praktiknära forskningsprojektet som Örebroforskaren Karin Alnervik bedriver i samarbete med Askersunds kommun. "Målet är att hitta fungerande strukturer och former för kollegialt lärande som leder till utveckling av verksamheten", säger hon.
Forskning och utveckling kategorier

”Ger hjälp till självhjälp”

2020-03-10
Elisabeth Olsson, Emilia Vainonen, Eva Gonner och Lena Ennemuist, studie- och yrkesvägledare på Komvux Malmö, svarar på ”Skicka vidare”–frågorna från Caterina Tirone Hedgärde. "Hur arbetar ni med studie- och yrkesvägledning med Sfi-elever?"
Forskning och utveckling kategorier

Skarpt lärandeläge för nior som kodar

2020-03-10
I ett nytt projekt kring programmering samarbetar niondeklassare på Hermodsdalsskolan med ett it-företag. "Utöver skolans lärandemål ska vi ju rusta eleverna för livet i samhället sedan. Det här är ett ypperligt tillfälle att få träna på de sociala- och den kommunikativa förmågan", säger Abdu Agha, förstelärare i matematik och NO.
Forskning och utveckling kategorier

Lugnare elever med mindfulness på schemat

2020-03-10
Sedan drygt ett år har eleverna i årskurs fyra på Internationella skolan ISGR mindfulness på schemat. Nu utvidgas projektet till fler klasser. "Vi har märkt fantastiska resultat med lugnare och mer fokuserade elever som gjort att både min och deras arbetsmiljö blivit mycket bättre", säger läraren Camilla Martinsson.
Forskning och utveckling kategorier

”Skolan behöver samverka mer med föräldrar till nyanlända elever”

2020-03-10
Skolan behöver ge nyanlända elever bättre förutsättningar att förstå det svenska skolsystemet och även samverka mer med föräldrarna. Det säger Laid Bouakaz, som är lektor och forskare vid Malmö Universitet. En dialog byggd på ömsesidig respekt och intresse för barnets hela sammanhang, ökar elevens möjlighet att lyckas i skolan och att utveckla en trygg identitet.