Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 57 av 1799

Forskning och utveckling kategorier

Forskningsutblick: Prioriteringar och didaktiska val i anpassad grundskola och anpassad gymnasieskola

29 april
Den här studien handlar om lärare i anpassad grundskola och anpassad gymnasieskola. Studien undersöker lärarnas pedagogiska prioriteringar för att möta de ökade kunskapskrav som finns på elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) och elevernas behov av att lära sig praktiska och estetiska färdigheter. 
Forskning och utveckling kategorier

Lärare avgörande för att virtuella labb ska leda till lärande

29 april
Virtuella labb kan underlätta elevers förståelse för experiments logik och förlopp tack vare att faktorer som exempelvis tid kan manipuleras. – Ett experiment som behöver två veckor eller längre på sig i verkligheten kan göras under en lektion virtuellt, säger Emma Edstrand som är universitetslektor i lärandemiljöer och digitalisering vid Högskolan i Halmstad.