Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 571 av 1799

Forskning och utveckling kategorier

Att se potentialen i digitala verktyg

2020-02-21
För att de digitala verktygen ska bli värdefulla pedagogiska hjälpmedel krävs ett samspel mellan teknik, pedagogik och ämneskunskap. Det pekar Karin Ollinen på i sin avhandling. "Det går inte att säga om digitala verktyg i undervisningen är bra eller dåligt; det beror ju på hur, till vad och varför man använder dem", säger Karin Ollinen,…
Forskning och utveckling kategorier

Framgång på nationella prov – en tillgänglighetsfråga

2020-02-21
De nationella proven påverkar skolans verksamhet på ett mer omfattande sätt än vad som normalt lyfts fram i debatten. Hur de hanteras, vilka elever som får göra dem och vilka som undantas kan i förlängningen få effekter på hur vi ser på vilka elever som har rätt till vilken kunskap. Det skriver Anette Bagger, biträdande…
Forskning och utveckling kategorier

Så håller de leken levande med matematik

2020-02-20
Hur kan man göra matematiken till en lustfylld del av den fria leken och vad innebär begreppet undervisning i förskolan? En grupp förskollärare i Malmö har försökt att komma fram till ett gemensamt förhållningssätt. "Vi var tvungna att göra undervisningen till ett förskolebegrepp", säger Michaela Beijer, förste förskollärare på bland annat Carl Gustaf förskola.