Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 572 av 1799

Forskning och utveckling kategorier

Lärlabbet : Planering och stressförebyggande arbete i förskolan

2020-02-20
Stress är ett stort problem för personalen på många förskolor. Men det går att öka trivseln och minska stressen. På förskolan Karlavagnen i Umeå har man satsat på mer fast personal och fått ner både antalet vikarier och sjukskrivningar. Stressen kan också minska med noggrann planering. Genom att förbereda påklädning och måltider så att man…
Forskning och utveckling kategorier

Why talking about ‘screen time’ Is the wrong conversation

2020-02-20
The concept of "screen time" for children is often demonized in the media, but technology can play a vital role in learning, Lisa Guernsey says in this interview. Guernsey says mindless screen use or using devices as babysitters can be detrimental, but technology use for educational purposes should be evaluated based on content, context, and…
Forskning och utveckling kategorier

How teachers can help students navigate trauma

2020-02-20
"To make a difference in the life of a child ... I made the commitment to tell my personal story," says educator Lisa Godwin. In this moving talk, she shares her experience of overcoming childhood trauma with the quiet, unwavering support of a teacher and school counselor -- and shows how educators can help students…
Forskning och utveckling kategorier

Margareta Serder: Vad kan forskningen (inte) bidra med?

2020-02-19
Det är nu ett helt decennium sedan formuleringen om att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet infogades i den svenska skollagen. Många hyllmeter har sedan dess ägnats åt uttolkningar av vad formuleringen egentligen innebär. Det skriver Margareta Serder, lektor vid Malmö universitet, i en debattartikel i Skolportens magasin.
Forskning och utveckling kategorier

Matematiklärare upplever tydliga motsättningar mellan digitala läromedel och textböcker

2020-02-19
Digitala läromedel i skolan är tänkta att skapa mer tid för lärarna och individuell kunskapsutveckling för eleverna. Men användandet leder inte automatiskt till förbättringar utan skapar också tydliga motsättningar. Ny forskning från Göteborgs universitet visar att lärare upplever att digitala läromedel är ostrukturerade, gör elevernas kunskapsutveckling svår att förstå och erbjuder färre sätt att lära…