Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 577 av 1799

Forskning och utveckling kategorier

Forskning med goda resultat

2020-02-07
Om knappt en månad samlas runt 1 400 skolledare till Nordiska Skolledarkongressen i Göteborg. Årets keynote speaker är professor Alma Harris. Hennes forskning om distribuerad ledarskap har fått ett stort genomslag de senaste åren. Här skriver rektor Torbjörn Hanö, namnkunnig recensent i Skolledaren och ledamot i Sveriges Skolledarförbunds förbundsstyrelse om distribuerat ledarskap.
Forskning och utveckling kategorier

Children’s mental health can be damaged by lack of sleep

2020-02-06
Researchers found that children who slept for less than seven hours had a 53% higher total behavior problem score on average and 7.8% lower total cognitive score on average, compared with those who slept for nine to 11 hours. The findings in Molecular Psychiatry were based on data involving more than 11,000 youths.
Forskning och utveckling kategorier

The promise of slow reading

2020-02-06
Within our society's growing culture of "busyness," schools have an important counter role to play. One critical antidote to this epidemic of overload is to reorient reading instruction to cultivate intentionally present, mindful readers. Learn five ways to foster immersive reading through daily classroom practice in Educational Leadership.

Superungar : Elsa

2020-02-06
Elsa, 13 år, har adhd och asperger. En dag i skolan med buller och sociala relationer tröttar ut henne totalt. Hur ser livet ut från hennes sida, och hur skulle hon vilja ha det om hon själv fick välja? Ebba Almsenius besöker Elsa och hennes familj. Hon ger förslag på strategier och verktyg som kan…

Mikael Stigendal: Byt ut konstruktivismen mot kritisk realism

2020-02-06
Konstruktivismen ger ingen bra grund för skolans kunskapssyn. Samtidigt är den filosofi som Wikforss föreslår för skolan i sin bok "Alternativa fakta" inte heller en framkomlig väg. Mikael Stigendal, professor i sociologi vid Malmö universitet, pekar istället mot kritisk realism som en lämplig grund för skolans kunskapssyn.