Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 587 av 1799

Forskning och utveckling kategorier

Why these educators meet regularly to align instruction with mind, brain, and education research

2020-01-22
Research into how the brain works is informing a professional learning community organized by Kristin Simmers, who is an English-as-an-additional-language teacher in Thailand. In this article, Simmers writes about how the PLC works and how teachers are using the research, such as learning how making mistakes in math creates connections in the brain.
Forskning och utveckling kategorier

“Vi måste våga lita på det omätbara för att hjälpa eleverna framåt”

2020-01-22
Att våga lita på kulturen och att de upplevelser som kultur ger eleverna kan bidra till deras lärande. Det är Rikard Perssons, rektor på Bergaskolan i Malmö, uppmaning. "Vi i skolan riskerar att bli alldeles för instrumentella med nivåer, kriterier och mätbarhet. Vi måste våga lita på det omätbara för att hjälpa eleverna framåt", säger…

How marching band benefits students with autism

2020-01-22
Marching band can be beneficial for students with autism as it helps them overcome challenges with sensory disorders, synchronicity and brain connectivity, while it allows them to participate in a schoolwide program, writes former teacher Laura McKenna, whose son has autism and participates in band. "With its unique combination of exercise, dance, music and rigor,…

Att vistas i naturmiljö väcker intresse för biologisk mångfald

2020-01-22
Barn och unga vistas allt mindre i naturmiljöer. Det riskerar att leda till en minskad förståelse för natur och miljö. Men elever som med egna sinnen får upptäcka och bekanta sig med träd och växter i en autentisk miljö utvecklar förståelse för biologisk mångfald och människans påverkan på miljön. Det visar en avhandling vid Göteborgs…
Forskning och utveckling kategorier

Maria Jarlsdotter: Varför är frågan om vinstdrivna skolor död i politiken?

2020-01-21
Många av skolans nuvarande problem har sin grund i det marknadssystem som implementerades och utvecklades under 1990-talet. Trots det, och trots att det finns ett folkligt stöd för att begränsa skolmarknaden, så har inget parti vågat ta tag i denna fråga. Det är dags nu, menar den tidigare rektorn Maria Jarlsdotter.