Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 595 av 1798

Forskning och utveckling kategorier

Strategies to help curb bullying

2020-01-09
School assemblies, poster campaigns and lectures are largely ineffective at curbing bullying among students, writes clinical psychologist Jeff Nalin. In this blog post, Nalin suggests seven strategies to help educators and parents address bullying behavior, including teaching coping skills and rewarding prosocial behavior.
Forskning och utveckling kategorier

"Who's to Blame for the Black-White Achievement Gap?"

2020-01-09
In this commentary, education reporter Christina Samuels reflects on her own experience with testing and considers the origins of the racial achievement gap. That line of inquiry led her to talk to Ronald Ferguson, an economist and director of Harvard's Achievement Gap Initiative, who is focused on early brain development as a potential solution to…
Forskning och utveckling kategorier

Bokstäver och bokstavsljud, hur undervisar vi och varför?

2020-01-08
Det här med att träna på bokstäver och bokstavsljud känns som en laddad fråga på olika sätt. När ska vi bedriva den undervisningen? I förskoleklass? I ettan eller i både förskoleklass och i ettan? Hur ska undervisningen gå till? Frågan kan ibland bli laddad att diskutera och jag har funderat på den länge.
Forskning och utveckling kategorier

“Man måste räkna med det som finns inuti” – en lektion om area och omkrets

2020-01-08
Margareta Laumann, matematikutvecklare och förstelärare i matematik på Frölundaskolan, bloggar om hur vi kan undervisa så att eleverna får använda sin egen förmåga att tänka. Om läraren litar på elevernas tänkande stärks deras självförtroende och de blir mer ”matematiska”. Exemplet är hämtat från en lektion om area och omkrets i en högstadieklass.
Forskning och utveckling kategorier

Inspiration och stöd viktigt för förskolornas miljöarbete

2020-01-08
Monika Carlsson är utvecklingsledare på Förskoleförvaltningen med inriktningen att arbeta med hållbar utveckling. Här svarar hon på frågor från Beata Modigh, utvecklingsledare på avdelningen Verksamhetsstyrning och utveckling. Frågorna handlar bland annat om hur stadens förskolor arbetar med hållbarhet och vilket stöd som finns för att skapa likvärdiga förutsättningar.
Forskning och utveckling kategorier

Olika typer av tid skapar bättre förskola

2020-01-08
Sedan 2011, då förskoleområde N9 startades, har personalen jobbat med att definiera sin tid i A,B, C och O-tid. "Vi såg att alla sprang på alla bollar och det i sin tur ledde till att barnen inte fick den förskola och den undervisning som de har rätt till", säger Ninni Hyleborg, rektor för Juvelens förskola, Lugnets…
Forskning och utveckling kategorier

How traveling helps students learn

2020-01-08
Students can continue their learning while traveling for vacation, according to Florence Monique Boulard, associate dean at James Cook University. In this commentary, she writes that traveling can help expose students to other cultures and new experiences and suggests several ways to make sure the trips are educational.