Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 602 av 1798

Forskning och utveckling kategorier

Kooperativt lärande på hela skolan

2019-12-06
Hela Nydalaskolan i Malmö jobbar med kooperativt lärande (KL). Men hur jobbar man som skolledning för att få ett sätt att bedriva undervisning till att bli en kultur och något som sitter i väggarna? "Vi är en skola med samma mål som gäller i alla verksamheter – oavsett vilken roll du har på skolan", säger…
Forskning och utveckling kategorier

Förskolans yngsta utforskar tid och rum

2019-12-06
När de yngsta barnen på Dekanens förskola visade intresse för Johanneskyrkans klocktorn blev det upptakten till ett projekt kring tid, rum och deras plats i staden. "Genom att vi bygger projekten på pedagogisk dokumentation och har det som ett verktyg för att lyssna in barnen så arbetar vi också med inflytande och delaktighet genom att vi försöker fånga…
Forskning och utveckling kategorier

Att arbeta med de minsta i förskolan

2019-12-06
Småbarn utvecklas mycket på kort tid och för att hänga med måste man vara närvarande och möta barnet där det är. "Arbetar man med små barn får man snabb feedback. De röstar med sina fötter" säger förskollärare Anna Wolkert på förskolan Skorstenen i Vällingby.
Forskning och utveckling kategorier

Teaching computer skills with a 1,300 year old game

2019-12-05
Schools in Finland start teaching the foundations of coding to students in early grades using decidedly low-tech methods, writes Derek Newton, who visited schools for Helsinki Education Week. Young students in Finnish schools learn about coding and the skills that are key to it - such as problem-solving, iteration and sequencing - through tactile games…
Forskning och utveckling kategorier

Study examines intercultural mindsets of students

2019-12-05
A recent study finds that the best way to create and sustain intercultural mindsets in US youth is to teach about cultural perspectives and provide volunteer opportunities. In the study, both students and teachers said classroom discussions about world events can boost sensitivity about different cultures, particularly as part of whole-child education.