En ny rapport som har tagits fram vid Marie Cederschiöld högskola på uppdrag av World Childhood Foundation belyser hur sexuella övergrepp online bemöts och hanteras annorlunda än fysiska övergrepp mot barn. Rapporten visar på brister i samhällets skyddsnät.
När det kommer till att kartlägga hur utbrett problemet med våld mot barn är i Sverige är forskningen omfattande, men det har länge saknats kunskap om vilka insatser som hjälper våldsutsatta barn på lång sikt. Maria Eriksson, professor i socialt arbete vid Marie Cederschiöld högskola, berättar i en intervju med Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och…
I detta avsnitt träffar Poddagogen forskaren Louise Almqvist som delar med sig om sin forskning om störande litteraturundervisning. De pratar om läsning, läskriser, litteratur, demokrati och värdegrundsarbete.
Hållbar undervisning, didaktiska vägval och lärares lärande. Likvärdighet, läs- och skrivundervisning samt undervisning i fritidshemmet. Det är forskningsämnen som väckte extra mycket intresse hos Lärarpanelen under 2024.
Med avstamp i en aktuell roman av Lena Andersson och en intervju med Jonas Linderoth funderar Eric Cardelús om våra möjligheter att mötas i samtal där vi är djupt oeniga – och efterlyser en renässans för den akademiska välvillighetsprincipen.
Vad gör redan skolledare och vad vill de göra för ett få ett mer hållbart ledarskap? De frågorna söker forskarna Ulf Leo och Roger Persson svar på i sitt projekt ”Skolledarnas arbetsmiljö del 2”. "Jag tror absolut att det finns hopp för en bättre situation", säger Ulf Leo.
Social samhörighet är en avgörande faktor för ungas psykiska hälsa, särskilt under tonåren och den tidiga vuxenåldern – livsskeden som präglas av betydande sociala förändringar. En ny avhandling från Institutionen för folkhälsovetenskap vid Stockholms universitet utforskar det komplexa sambandet mellan social samhörighet och psykisk ohälsa bland unga.
Den fria etableringsrätten har varit gynnsam för vinstdrivande förskoleaktörer. Men för barn och unga i de kommuner som betalar för förskolebolagens vinst blir det kostsamt, skriver Ingegerd Tallberg Broman, medlem i Nätverket för en Likvärdig Skola samt professor emerita vid Malmö universitet.
Kan VR-miljön hjälpa elever att nå djupare i sin matematiska förståelse? Det tror matematikläraren Henrik Kullander som i två år deltagit i ett forskningsprojekt. I höstas var han redo att testa tekniken med tolv av sina elever i en första pilotundersökning.