Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 629 av 1799

Forskning och utveckling kategorier

Ring lärarcoachen : PYS och stamning

2019-10-31
Hur kan undantagsbestämmelsen PYS användas? Högstadielärare Inger har en angelägen fundering - kan hon vid betygssättningen åberopa undantagsbestämmelsen när det gäller en stammande elev i hennes klass? Eleven är i övrigt klart högpresterande, men stamningen förhindrar eleven att klara de muntliga presentationerna. I studion finns betygsexperten Pernilla Lundgren och lärarcoach Annica Gärdin. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier

‘Backchannel’ tools let students ask questions anonymously. And that brings more voices.

2019-10-30
Using a backchannel tool to allow students to anonymously ask questions increased the number of questions college students asked during class, according to a review. Data show the tool was effective for some groups of students, who said they felt uncomfortable asking questions during class, including female students and first-generation college students.
Forskning och utveckling kategorier

Att förhålla sig till matte – en mattelektion

2019-10-30
Margareta Laumann, matematikutvecklare och förstelärare i matematik på Frölundaskolan, bloggar om hur elevernas förståelse för matematik kan utvecklas genom att de får inta olika förhållningssätt eller perspektiv på ett tal eller en matematisk uppgift. Exemplet är hämtat från en matematiklektion som hon hållit med sina elever i sjunde klass. Eleverna är vana vid att hantera…

Återkoppling på återkoppling centralt för studenters lärande

2019-10-30
Återkoppling, eller feedback, är ett centralt inslag i högre utbildning och betraktas som en nödvändig förutsättning för studenternas lärande och utveckling. En ny avhandling visar hur avgörande instruktörens roll är för att återkopplingen ska fungera och för att rikta studenternas uppmärksamhet rätt.