Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 65 av 1799

Forskning och utveckling kategorier

Umeåstudie: Psykisk ohälsa ökar bland lågpresterande flickor i skolan

1 april
Det finns tydliga samband mellan dåliga resultat i skolan och psykisk ohälsa – mest utsatta är flickor. Det visar ny forskning vid Umeå universitet. "Skolan verkar betyda mer för flickor. Därför kan man tänka att skolmisslyckanden uppfattas som mer stressande och jobbigare hos flickor än hos pojkar", säger Björn Högberg, docent.

Ny utrustning är ingen genväg till önskad undervisning

31 mars
Datorer, OH-apparater, skolbänkar och annan utrustning har satt sin prägel på undervisningen i den svenska skolan under olika tider. Samtidigt har utrustningen också förändrats av idéerna om hur undervisningen borde bedrivas. Detta är något som Andreas Westerberg visar i en ny avhandling vid Umeå universitet.
Forskning och utveckling kategorier

"Genom dialog blev yrkeskunnande till undervisningsinnehåll"

28 mars
Är det bäst att i en lärandesituation uppnå målet på första försöket eller kan det finnas ett värde i att göra fel? Enligt forskarna i en studie med 12 yrkeselever, som skulle lära sig svetsa, kan en djupare kunskap och större förståelse utvecklas om eleven får göra fel och samtidigt resonera med läraren om vilka…
Forskning och utveckling kategorier

Modeling Student Teachers’ Self-Regulated Learning of Complex Professional Knowledge: A Sequential and Clustering Analysis with Think-Aloud Protocols

27 mars
The present study focuses on the relationship between student teachers’ self-regulated learning (SRL) and technological pedagogical content knowledge (TPACK) development in a computer-based learning environment.