Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 651 av 1799

Forskning och utveckling kategorier

Utbildningsminister Anna Ekström besökte ULF-projekt om praktiknära forskning i skolan

2019-09-30
Utbildningsminister Anna Ekström besökte nyligen två ULF-projekt (Utveckling, Lärande, Forskning) om praktiknära forskning i skolan på Göteborgs universitet. "Jag ville se den praktiknära forskningen som växer fram och prata med lärare och elever för att se hur det fungerade ute på skolorna. Det är bra att också lärare får formulera forskningsfrågor", säger utbildningsminister Anna Ekström…

Stort intresse för fjärrundervisning i svenskt teckenspråk

2019-09-30
Specialpedagogiska skolmyndigheten erbjuder fjärrundervisning i svenskt teckenspråk till elever som är döva eller har hörselnedsättning samt elever som har syskon eller föräldrar som är döva eller har hörselnedsättning från hela Sverige. Det betyder att elever kan få undervisning i svenskt teckenspråk oavsett vart de bor.
Forskning och utveckling kategorier

Vad är nytt i de nya kursplanerna?

2019-09-30
De föreslagna kursplanerevideringarna sägs betona faktakunskaper och förenklade kunskapskrav. Men kunskapskraven är innehållslösa snarare än förenklade. Frågan är om inte en missriktad vilja att förenkla tvärtom skapar fler problem – och leder till en sänkt ambitionsnivå för kunskaper i den svenska skolan, skriver Ingrid Carlgren.
Forskning och utveckling kategorier

Komparativ bedömning

2019-09-29
Marije Lesterhuis har forskat på komparativ bedömning och studerat metoder för att bedöma kompetenser. Inom denna metod jämför utvärderarna arbetet med eleverna i par och väljer arbetet med högst kvalitet. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier

Bedömning för lärande

2019-09-29
Bedömning kan vara både summativ och formativ. Provresultat och betyg är exempel på summativa bedömningar, medan formativ bedömning handlar om formerande processer med t.ex. återkoppling under lärprocessens gång. Nedan finner ni en introduktion av de fem nyckelstrategierna samt filmer som Pedagogiskt Centrum har producerat tillsammans med Christian Lundahl för att synliggöra goda, verksamhetsnära exempel.