Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 656 av 1799

Forskning och utveckling kategorier

Intervju med Hanna Hofverberg om den nya doktorsavhandlingen med fokus på miljö och hållbarhet i slöjdundervisning

2019-09-20
Som vi tidigare skrivit om här på Slöjdlärarportalen tog Hanna Hofverberg sin doktorsexamen i mars i didaktik vid Uppsala universitet med doktorsavhandlingen Crafting Sustainable Development. Studies of Teaching and Learnaing Craft in Environmental and Sustainability Education.Nu ställs också några intervjufrågor till Hanna om hennes erfarenheter av avhandlingsarbetet och disputationstillfället och hur hon ser på framtiden utifrån avhandlingsresultaten.
Forskning och utveckling kategorier

Scaling up classroom coaching for impactful technology use

2019-09-19
Two years ago, we set out to better understand how technology coaching could move us closer to bridging the digital use divide in the classroom. The Dynamic Learning Project is a classroom-based coaching program in which participating teachers are coached to use technology to support student engagement and promote the development of agency, as well as skills…
Forskning och utveckling kategorier

Reser till Auschwitz-Birkenau för att lära sig om ondska

2019-09-19
22 elever från Malmö Latinskola åker sedan tre år tillbaka årligen till koncentrationslägrena Auschwitz-Birkenau för att lära sig om Förintelsen, ondska och tolerans. "Projektet handlar inte bara om nazismen, utan mekanismerna bakom ondska. Det berör och är aktuellt om man tittar på Europa och politiken även i Sverige", säger Susanne Ekentoft, en av tre pedagoger…
Forskning och utveckling kategorier

”Eleverna ser kopplingen mellan slöjden och samhället”

2019-09-19
Torbjörn Persson, träslöjdslärare på Sandeklevsskolan i Göteborg, svarar på frågor från Susanne Staf, lektor på Center för skolutveckling. Frågorna handlar om slöjdens betydelse, dess koppling till arbetslivet och Torbjörn Perssons erfarenheter från en skola med elever från två områden med väldigt olika socioekonomisk status.