Som vi tidigare skrivit om här på Slöjdlärarportalen tog Hanna Hofverberg sin doktorsexamen i mars i didaktik vid Uppsala universitet med doktorsavhandlingen Crafting Sustainable Development. Studies of Teaching and Learnaing Craft in Environmental and Sustainability Education.Nu ställs också några intervjufrågor till Hanna om hennes erfarenheter av avhandlingsarbetet och disputationstillfället och hur hon ser på framtiden utifrån avhandlingsresultaten.
Föräldrars omtanke kan stjälpa mer än den hjälper. Att hjälpa sina barn med läxorna är nämligen inte alltid positivt, visar forskning på området. Mycket tycks handla om vilka signaler som vi sänder ut till våra barn.
Two years ago, we set out to better understand how technology coaching could move us closer to bridging the digital use divide in the classroom. The Dynamic Learning Project is a classroom-based coaching program in which participating teachers are coached to use technology to support student engagement and promote the development of agency, as well as skills…
All too often, teens graduate from high school with big dreams and a plan, only to find their momentum derailed by unforeseen challenges. Here's why teens get stuck and why we should step in.
En varierad utemiljö med platser där barnen också kan dra sig undan – det var en viktig aspekt när gården på Sege parks förskola anlades. Förskolläraren Kitte De Bruyns ambition är att växtligheten på gården ska inspirera året runt.
22 elever från Malmö Latinskola åker sedan tre år tillbaka årligen till koncentrationslägrena Auschwitz-Birkenau för att lära sig om Förintelsen, ondska och tolerans. "Projektet handlar inte bara om nazismen, utan mekanismerna bakom ondska. Det berör och är aktuellt om man tittar på Europa och politiken även i Sverige", säger Susanne Ekentoft, en av tre pedagoger…
Torbjörn Persson, träslöjdslärare på Sandeklevsskolan i Göteborg, svarar på frågor från Susanne Staf, lektor på Center för skolutveckling. Frågorna handlar om slöjdens betydelse, dess koppling till arbetslivet och Torbjörn Perssons erfarenheter från en skola med elever från två områden med väldigt olika socioekonomisk status.
Modersmålsundervisningen har återigen hamnat i debatten. Ändå fick utredningen, som tydligt visar att modersmålsundervisning inte bromsar elevernas utveckling i svenska, knappt någon uppmärksamhet när den presenterades på försommaren.