Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 657 av 1799

Forskning och utveckling kategorier

"Nytt socialt landskap präglar relationerna i skolan"

2019-09-19
En ny psykologisk modell för relationerna behövs när barn och vuxna rör sig på lika villkor i de sociala medierna. Allt för att stärka barnens inre psykologiska struktur så att de kan förstå den yttre verklighetens krav och förväntningar, skriver psykologerna Christoffer Eliasson och Marcel Bernhardsson.
Forskning och utveckling kategorier

Ring lärarcoachen : Bedömningar och matriser

2019-09-19
Hur kan man som lärare göra bedömningar under terminens gång och samtidigt minimera elevernas stress? Högstadieläraren Inger berättar att eleverna blir stressade av bedömningarna och genast tolkar dem som färdiga betyg så fort hon lägger upp dem på skolans matris. I studion finns betygsexperten Pernilla Lundgren. Hon har en mångårig erfarenhet av bedömning- och betygsfrågor…
Forskning och utveckling kategorier

How to support competency-based learning

2019-09-18
Competency-based education has seen its fair share of champions over the past decade, offering the promise of a new architecture of learning. As the competency bandwagon continues to get more crowded, however, there is a critical — and too often ignored — through line between competencies and connections.