Ingrid är högstadielärare och undrar hur man ska agera när det gäller verbala kränkningar och oönskad jargong bland eleverna. Hon är nyanställd på en skola där en hård jargong blivit kultur. Enligt Ingrids erfarenhet så har elever svårt att ens medge att de blir trakasserade eller kränkta. Hur bryter man den negativa kulturen och hur…
Researchers found that adolescents who reported recently experiencing bullying had a three times higher suicide attempt risk, compared with those who weren't bullied. The findings - in the Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry - are based on survey data of more than 134,000 youths ages 12 to 15 from 48…
Grundskolan Nya Elementar har transformerat verksamheten i tre delar. I arbetet har man inlett med att fråga sig varför man gör det man gör. Den största utmaningen är kommunikationen med föräldrar och det viktigaste är ett modigt ledarskap.
Eleverna i klass 2 på Fiskebäcksskolan har under två år jobbat tillsammans med ett stort projekt om hållbar utveckling. De har lärt sig om sopor och utrotningshotade djur, haft skräpplockardagar och pantat flaskor för 5000 kronor. Nu har de också skrivit en raplåt och gjort en musikvideo som de gärna vill sprida till andra. Se…
Är ordning och reda ett villkor för lärande? Nej, säger pedagogikforskaren Marcus Samuelsson. De bästa förutsättningarna uppstår när läraren har planerat sin undervisning noga, ställer höga krav och ger generöst med stöd.
Genom att medvetet välja leksaker, inredning och möblering går det att bryta hierarkier och skapa en mer jämlik lek bland förskolebarn. Rummet där lekar äger rum ska vara så flexibelt att barnen själva kan bestämma vad som ska hända där.
Grönt är skönt. Särskilt på förskolan. Att leka i naturområden har många positiva effekter – både fysiskt och psykiskt. Att röra på sig ger förstås bättre hälsa, men att vara utomhus stimulerar också kreativiteten, förbättrar koncentrationen och ger ökad samhörighet med naturen. Dessutom ger träden bra skugga vid framtida värmeböljor.
Education technology is key to transforming education, write Anirban Bhattacharyya and Sujata Bhatt, both of the nonprofit Transcend. In this commentary, they offer a blueprint for change and demonstrate how edtech can help break down silos and foster a holistic approach.