Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 683 av 1799

Forskning och utveckling kategorier

Bild ÅK 1-3: Maskrosboll

2019-06-20
Anna Erikssons elever skapar en bild av våren/sommaren med färg, form och en blomma (maskrosen). Eleverna tycker att det är lite pilligt att göra maskrosfrön, men blir nöjda med resultatet!
Forskning och utveckling kategorier

Bild ÅK 1-3: Bokfjärilar

2019-06-20
Sonja Stankovich har ett lektionstips i bild: Att gestalta våren i färg, form och ett djur (denna gång en fjäril). Om en gammal bok används kan man prata om återbruk.

Uppror för värdelöshet, eller varning för pedagogisk antifilosofi och diagnossofisteri

2019-06-20
Om vi inte har någon gemensam definition av vad ett funktionellt beteende är, kan vi då bestämma vad som är dysfunktionellt? Mattias Nilsson Sjöberg vänder sig mot det han kallar ”diagnossofisteri”, strävan att sätta diagnostiska stämplar.
Forskning och utveckling kategorier

Johannes Westberg: Paradoxen Glädjeparadoxen

2019-06-20
Boken Glädjeparadoxen är ett uttryck för en nostalgisk längtan till en svunnen bättre tid. Det hade varit klädsamt om bokens författare hade visat intresse för den befintliga forskningen om det svenska skolväsendets historia, inte minst då de anspelar på den vetenskapliga genren i användande av ord som forskning och vetenskapligt stöd.