Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 71 av 1799

Forskning och utveckling kategorier

Blickspårning som stöd i utveckling av undervisning?

14 mars
Har du som lärare någon gång funderat över vad dina elever verkligen tittar på under lektionerna? Vad fångar egentligen deras blick och fokus? Och hur kan vi använda kunskaper om blickspårning för att utveckla undervisning? För att lära oss mer startade vi ett forskningsprojekt, i samarbete med två forskare från Stockholms universitet och fyra lärare…

Historieämnet och mångfalden – en komplex historia

13 mars
Dagens klassrum inkluderar ofta elever med migrationsbakgrund samt olika kulturella, etniska, religiösa och språkliga bakgrunder. Detta är förknippat med särskilda didaktiska överväganden för historielärare. I en ny avhandling från Umeå universitet visar Simon Lundberg hur lärarnas uppfattningar om betydelsen av klassrummens mångfald framgår i relation till deras syn på historieundervisningen.
Forskning och utveckling kategorier

Ny rapport: Skolor måste ha en strategi för digitala pennor

11 mars
Digitala pennor i skolan kan vara bra. Men om de ska fungera krävs större strategiska satsningar från skolor och kommuner, visar en ny vetenskaplig rapport. Barn bör kunna använda en uppsjö av olika verktyg för att skriva, räkna och teckna – både digitala och mer traditionella, som penna och papper, säger forskaren Anders Björkvall.