Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 75 av 1799

Skolforskaren: Det krävs för att pojkar ska lyckas i skolan

4 mars
Pojkar har svårare att lyckas i skolan och för att stötta dem behövs tydligare pedagogik. Den främsta orsaken till studiesvårigheter är att elever inte förstår uppgifterna, säger Fredrik Zimmerman på Högskolan i Borås, aktuell med en ny bok. ”Flickor och pojkar verkar behöva olika typer av hjälp”, säger han.
Forskning och utveckling kategorier

"Ett språk utan funktion – läroplansutredningens blinda fläck"

4 mars
Läroplansutredningen lämnade en mycket omfattande rapport till regeringen förra veckan med flera stora förslag, inklusive om hur undervisning ska organiseras och genomföras. Universitetslektor Oscar Björk problematiserar utredningens syn på – och framskrivning av – skrivandet som social praktik och skrivundervisningen i skolan.

A Three-Phase Professional Development Approach to Improving Robotics Pedagogical Knowledge and Computational Thinking Attitude of Early Childhood Teachers

4 mars
To empower early childhood teachers in the digital society, this study introduced 17 early childhood teachers to robot programming and computational thinking through the ‘CT4ECE’ professional development program, which includes three phases: Learn, Practice, and Reflect & Improve.

Does playing a digital teaching simulation game foster novice student teachers’ perception and use of theoretical knowledge?

4 mars
Despite theoretical knowledge being an important source for well-founded teaching decisions, student teachers often struggle to put this knowledge into practice. One way to close this theory-practice gap could be digital teaching simulation games that enable theory-use in authentic critical teaching situation.
Forskning och utveckling kategorier

Preparing preservice teachers to teach with digital technologies: An update of effective SQD-strategies

4 mars
This systematic review responds to the critical need to equip preservice teachers with the competencies to use technologies within an increasingly digital educational landscape. Given the fact that new ways to learn digitally are constantly emerging, new strategies are needed to support future teachers' digital practices in a different context.
Forskning och utveckling kategorier

"Vad behöver lärare kunna?"

3 mars
Lärarutbildningsutredningen är både lång och innehållsrik. Men vad går att utröna om de kunskaper utredningen avser som viktiga för de framtida lärarna? I dagens inlägg resonerar Caroline Ljungberg om både debatten kring utredningen och om de politiska signaler som går att utröna utifrån de teman och ord utredningen innehåller, lyfter och bortprioriterar.
Forskning och utveckling kategorier

"Om lärarutbildningsutredningens kunskapsanspråk och slutsatser"

3 mars
Vad finns det för kunskapsanspråk och vetenskaplig grund bakom utredningen om en reformerad lärarutbildning? Hur återspeglar utredningens olika förslag politisk vilja? Debatten om förslagen utredningen lämnat pågår för fullt och i dagens inlägg problematiserar Mattias Nilsson både utredningens tillvägagångssätt, underlaget för dess anspråk samt dess slutsatser.