When Maddy Nadeau was a toddler, her mother wasn't able to care for her. "I remember Mom was always locking herself in her room and she didn't take care of me. My mom just wasn't around at the time," she says.
Snedfördelning av resurser, betyg med negativa följder för elever och kunskapsurholkande målstyrning. Per-Acke Orstadius reflekterar över de följder han ser av svartmålningen av skolan, i kunskapsrörelsens kölvatten.
Medelpresterande elever är de som influeras mest av sina skolkamraters prestationer när det gäller val till gymnasiet. Det visar ny forskning i sociologi som undersökt klasskamraternas betydelse för niondeklassares gymnasieval.
Längre utbildning och högre lön. Det är de långsiktiga effekterna av att gå i förskola. Däremot påverkas inte de kognitiva färdigheterna, visar en översikt av internationell forskning.
Glöm det ”magiska trollspöet.” Det tar tid att bygga upp en högkvalitativ elevhälsa. Varje skola måste arbeta utifrån sin verklighet. Det anser forskaren Pia Skott.
Alla elever utvecklar inte de läs- och skrivfärdigheter som utbildningsväsendet och samhället förväntar sig. Men det går att stärka alla elevers läsutveckling genom digitala hjälpmedel.Till exempel kan digitala tester hjälpa läraren att individanpassa undervisningen.
Kränkningar. Skitsnack på nätet. Sexistiska tillmälen. Det tillhör vardagen på många skolor. På Gärdesskolan finns barn- och elevombudsmannen Ann-Sofie Wikander för att reda ut vad som har hänt – och förhindra att det händer igen.
Hur vet man att man har lyckats med sin undervisning? Exit tickets är en metod för formativ bedömning som används för att stämma av en grupps lärande. För att få veta hur den används i praktiken och hur den påverkar elevresultatet besökte vi läraren Helena Bergsmark på Eiraskolan på Kungsholmen i Stockholm.
"Storytelling väcker elevernas engagemang och intresse för skolarbetet på ett fantastiskt sätt. Resultaten på de nationella proven för de elever som har arbetat med mina historiska berättelser har varit över förväntan", säger Ruben Roupe, SO-lärare på Adolf Fredriks musikklasser.
Resultatdialog presenterar svensk utbildningsvetenskaplig forskning som finansieras av Vetenskapsrådet. Sedan år 2005 har resultat från aktuella forskningsprojekt sammanfattats inom ramen för Resultatdialog, dels på en årlig konferens, dels i en antologi som kan laddas ner från Vetenskapsrådet.se. Läs antologin här (pdf).
Ökad medvetenhet och bättre samsyn kring förskolans uppdrag är resultatet av projektet Alla barns rätt till en tillgänglig förskola i Ydre kommun. Tack vare både SIS-medel och specialpedagogiskt stöd har kommunen hunnit långt på ett år.