Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 781 av 1799

Forskning och utveckling kategorier

Hur utnyttja skolforskning bättre? - Ny brittisk rapport analyserar utbildningens ekosystem

2018-11-14
I en ny rapport från the Royal Society och the British Academy analyseras användningen av utbildningsvetenskaplig forskning och samverkan mellan de olika aktörerna i utbildningens ”ekosystem” i Storbritannien. Karin Hermansson, FoU-ansvarig på Ifous, sammanfattar slutsatserna och kommenterar rapporten. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Teachers leading teachers – understanding middle-leaders’ role and thoughts about career in the context of a changed division of labour

2018-11-14
This longitudinal study aims to create in-depth knowledge about the phenomena of middle-leadership and career in school by identifying (1) driving forces for seeking and maintaining middle-leading positions, (2) opportunities and difficulties in maintaining the middle-leading role over time, and (3) underlying thoughts of career disclosed in the respondents’ expressions. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Vardagsanknuten matematikundervisning ger sämre resultat

2018-11-13
Hur bör mattelärare undervisa för att eleverna ska lära sig så mycket som möjligt? En ny studie av forskare vid Mälardalens högskola och Nationellt centrum för matematik ger en tydlig fingervisning. Att lägga tid på att eleverna lär sig saker utantill verkar leda till bättre inlärning, medan det däremot verkar vara ineffektivt att knyta matematiken…
Forskning och utveckling kategorier

Using TIMSS items to evaluate the efectiveness of diferent instructional practices

2018-11-13
Can instructional quality be measured using TIMSS items on how often certain instructional practices are used in the mathematics classroom? We focused on three instructional practices that have been the topics of longstanding debates in the educational literature: memorizing formulas, listening to the teacher, and relating mathematics to daily life. In a multi-level multiple regression…
Forskning och utveckling kategorier

Förebilder i slöjd. En undersökning om vem som kan ses som förebild i nutida pedagogisk slöjd.

2018-11-12
Slöjdundervisningen skulle kunna spela en viktig roll för att ge eleverna fler exempel på förebilder genom att lyfta fram inspirerande exempel på konst, hantverkare, slöjdare, konsthantverkare, designers, konstnärer och formgivare. Det skulle vara spännande att se hur det skulle påverka undervisningen och lärandet i slöjden. Kanske det på sikt skulle påverka den status slöjd och…