Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 79 av 1799

The later the better? A novel approach to estimating the effect of school starting age on ADHD and academic skills

14 februari
School entry is an important life transition where early disadvantages may have consequences for children’s educational trajectory. This paper provides important evidence on the production of disadvantages by the education system using a novel approach to school starting age (SSA) which is not biased by parental resources or prior dis-advantages. (pdf)

”Här ska vi lära oss svenska”: Svensklärares uppfattningar om språklig heterogenitet i grundskolan i Norrbotten

12 februari
Denna studie undersöker svensklärares uppfattningar om språklig heterogenitet. Finska, meänkieli och samiska är centrala språk i Norrbotten, och de har en längre historia än svenska bland talargrupper. Studien syftar till att bidra med kunskap om norrbottniska grundskollärares förhållningssätt till flerspråkighet. (pdf)

«Jeg er heldig, fordi jeg kan jobbe som pleieassistent». Konstruksjonen av innlæreridentitet i læreboka På vei for voksne innvandrere i Norge

12 februari
I denne artikkelen undersøker vi konstruksjonen av innlæreridentitet i ei mye brukt lærebok i norsk for voksne innvandrere, På vei (Ellingsen & Mac Donald, 2018). Den overordna problemstillinga i studien er: Hvilke innlæreridentiteter tilbyr læreverket På vei voksne innvandrere i Norge? (pdf)