Två timmars ostörd reflektionstid i veckan är en förutsättning för att orka med och utvecklas i yrket. Det anser förskollärarna på avdelningen Torget på Hallonett i Jönköping.
Reflektionstiden gör att du får arbeta med det du är utbildad för och får kraft att se hur spännande yrket är, anser Sara Hvit Lindstrand, förskollärare och pedagogista.
Skolan ska fostra självständiga och kritiskt tänkande individer. Samtidigt ska de formas i en redan bestämd värdegrund. Forskaren Fredrik Alvén lyfter fram konflikten i demokratiuppdraget.
Nya lärare behöver realistiska förväntningar och en insikt om att det tar tid att bygga upp rutiner. Även stöd från kollegor kan vara avgörande för att klara den första tiden, skriver Göran Fransson, professor i didaktik vid Högskolan i Gävle.
Skolans demokratiuppdrag har på senare tid hamnat i skymundan för kunskapsuppdraget. Nu varnar forskare för följderna och uppmanar lärare att låta de båda uppdragen gå hand i hand.
Undervisning handlar om att planera så att alla barn möter alla målområden i läroplanen – inte att styra mot specifika kunskaper, skriver Christian Eidevald.
I förskolan som arbetsplats finns en lång icke-hierarkisk tradition som fortfarande märks. Det gör paradoxalt nog förskolechefen till en mycket modern ledargestalt, menar forskaren Bim Riddersporre. Läs intervjun med henne ur Skolportens magasin här!
A study of 11-year-olds who live in cities in England shows a relationship between the availability of green spaces, such as parks, and the spatial working memory that students need to succeed in math. The researchers, who published their findings in the British Journal of Educational Psychology, say students with fewer available green spaces in…
Rural teachers can face professional isolation, write teacher Michelle Blanchet and Darcy Bakkegard, a teacher ambassador. In this blog post, they offer six ways for teachers to overcome the distance and collaborate with their colleagues, including through Edcamps and virtual professional learning communities.