Serietidningar i skolan gör det möjligt för elever att arbeta med handling och känsla i berättelser och visar hur lärares och elevers personliga erfarenheter med serier bidrar till klassrumsarbetet, skriver Lars Wallner, Linköpings universitet.
Pisa-undersökningar visar att Sverige har gått från att vara ett av de länder med bäst resultat till att ligga omkring OECD-snittet. Professor Anders Jakobssons forskning visar att förklaringen handlar om att det är de mest lågpresterande elever som sänkt sina resultat medan de duktiga eleverna klarar sig bra. (webb-tv)
Varje dag möts vi av information från olika medier och det kan vara svårt att veta om det går att lita på det vi ser och hör. Källkritik hjälper dig att avgöra vad som är trovärdigt.
Hur uppfattas ansvar- och arbetsfördelningen mellan kvinnliga och manliga pedagoger i förskolans vardagliga praktiker utifrån ett genusperspektiv. Det har Ricardo Goncalves de Sousa forskat om i sin magisteruppsats i pedagogiskt arbete.
En ny rapport beskriver insatser som är möjliga att genomföra inom ramen för skolans verksamhet. Rapporten visar att det inte finns några enkla lösningar och att det därmed inte går att ta en insats rakt av och kopiera till nästa elev eller klassrumssituation.
Marcus Samuelsson har nyligen befordrats till professor i pedagogik vid Högskolan Väst. Klassrumsledarskap är den delen av pedagogiken som intresserar honom mycket.
Regeringen har fattat beslut om en nationell satsning på medie- och informationskunnighet som ska öka motståndskraften mot desinformation och näthat. Uppdraget ges till forskaren Carl Heath och innebär bland annat att samarbeta med relevanta aktörer för att komplettera, förstärka och sprida kunskap om pågående MIK-insatser.
Människors konsumtion av nyheter blir allt mer splittrad. En ny studie som publiceras av Nordicom vid Göteborgs universitet visar att växande klassklyftor och ett ökat informationsutbud har lett till att befolkningens nyhetsvärldar ser väsentligt olika ut, något som riskerar att öka samhällsklyftorna ytterligare.
Skolsköterskor kan upptäcka och stödja utsatta barn genom regelbundna kontakter. Deras hälsosamtal med eleverna behöver dock fördjupas med frågor om utsatthet för våld och övergrepp. Särskilt viktigt är det för familjehemsplacerade flickor.