Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 823 av 1798

Forskning och utveckling kategorier

Eva-Lotta Hultén: Så kan skolan stå emot den auktoritära vind som sveper över världen

2018-06-18
Katederundervisning, disciplin och krav lyfts flitigt fram i skoldebatten. Men elever är levande, kännande individer, med egna tankar och behov. Skolan behöver därför guida unga människor till att bli empatiska, solidariska medborgare, samtidigt som vi fokuserar på kunskaper, skriver Eva-Lotta Hultén i en artikel som tidigare publicerats på DN.se.

Promoting integration through child care: Lessons from Norway

2018-06-15
Försök med avgiftsfri förskola i Oslo i områden med stor andel barn med utländsk bakgrund förbättrade barnens läsfärdighet och kunskaper i matematik. För flickor förbättrades även språkfärdigheterna. Det visar forskning som presenteras i en ny SNS-rapport. Resultaten pekar mot att förskolan har betydelse för social rörlighet bland barn med utländsk bakgrund, särskilt flickor. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Ulrika Björkstén: Inget självständigt skapande utan hantverk

2018-06-15
Forskare i pedagogik vid universitetet i Uppsala har gjort en empirisk undersökning bland niondeklassare, för att försöka utröna om kritiskt tänkande är en helt egen övergripande kompetens som går att avgränsa från ämnesspecifika kunskaper. Både fakta och ämnesspecifika metoder är grundläggande för kritiskt tänkande, menar Vetenskapsradions Ulrika Björkstén.