Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 826 av 1798

Forskning och utveckling kategorier

Ulrika Björkstén: Även forskare måste finna sig i kritiska frågor

2018-06-11
Förhållandet mellan forskare och journalister, vetenskap och media är en central fråga för att demokratin ska fungera i vårt expertberoende samhälle. Efter förra veckans omdiskuterade intervju i Aktuellt med en forskare i nationalekonomi, om kostnaderna för svensk flyktinginvandring, har frågan blivit särskilt aktuell, menar Vetenskapsradions Ulrika Björkstén.
Forskning och utveckling kategorier

Så blir betygen i skrivning rättvisa

2018-06-11
Att betygssätta en elev är svårt, inte minst när det handlar om komplexa handlingar som skrivande. Nyckeln till rättvisa betyg är att ge lärare möjlighet att kontinuerlig diskutera och utvärdera elevers skrivande i relation till den undervisning som ges, menar Per Blomqvist som forskat om lärares normer, beslut och samstämmighet när det gäller bedömning av…
Forskning och utveckling kategorier

Lärande och bildning i fokus i ny bok

2018-06-11
I den nyutkomna antologin "Lärande och bildning. Hundra år i Göteborg" medverkar bland andra ett antal både tidigare och nuvarande anställda vid Göteborgs universitet. Den hundraåriga historia de är med och tecknar visar bland annat hur synen på bildning förändrats, där ett motsatsförhållande skapats mellan humaniora/samhällsvetenskap och naturvetenskap liksom mellan teoretisk och praktisk kunskap.

Skola och utbildning – experter vid Stockholms universitet

2018-06-11
Nedan listas ett urval av våra forskare som kan svara på frågor om skola och utbildning. Hittar du inte vad du söker, kontakta gärna våra presskontakter inom dessa områden. Kontaktuppgifterna hittar du längst ner på sidan. Bra att veta är att många av våra forskare har sina 08-nummer kopplade till en mobiltelefon.
Forskning och utveckling kategorier

Nyckeln till likvärdig skrivundervisning och rättvisande betyg

2018-06-08
Lärare måste få ökade möjligheter att kontinuerligt diskutera och utvärdera elevers skrivande i relation till den undervisning som ges. Sådana samtal är nödvändiga för att elever ska få en likvärdig skrivundervisning och rättvisande betyg. Det hävdar Per Blomqvist som forskat om lärares normer, beslut och samstämmighet i samtal om bedömning av gymnasieelevers skrivande.

Piteå satsar på forskning i skolan

2018-06-07
Utbildning ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet enligt skollagen. Det är en stor utmaning för såväl kommuner, skolor/ förskolor som lärare och skolledare. I Piteå kommun finns strategier och konkreta satsningar på forskning i skolan för att anta denna utmaning.