Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 880 av 1798

Forskning och utveckling kategorier

Bristande tillgång till läromedel för elever med funktionsnedsättning

2018-02-02
Många elever och studerande med funktionsnedsättning får inte de tillgängliga läromedel och den tillgängliga kurslitteratur som de behöver, vilket hindrar dem från att få en likvärdig utbildning. Det visar en översyn som idag överlämnas till regeringen från Myndigheten för tillgängliga medier och Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Forskning och utveckling kategorier

Lärare vill ha mer konkret hjälp av elevhälsan

2018-02-02
Elevhälsan upplevs som för teoretiskt inriktad, och lärarna känner sig inte lyssnade på. Det visar en ny studie från Linköpings universitet, om samarbetet mellan skola och elevhälsa. "Lärarna vill ha mer stöd på plats i klassrummet", säger Maja Johansson Gaimer, som varit med och genomfört studien.
Forskning och utveckling kategorier

Skolan satsar på att bli hjärnsmartast i Sverige

2018-02-01
Kattegattgymnasiet har under flera år satsat för att bli Sveriges hjärnsmartaste skola. Tillsammans har elever, skolpersonal och forskare tagit fram strategier för att främja hjärnhälsa och som samtidigt förbättrar inlärningen hos eleverna. "Det är konstigt att fler inte får lära sig om detta", säger läraren Sara Karlsson.

Undervisa om kontroversiella frågor

2018-02-01
Frågor som väcker starka känslor kommer då och då upp i skolan. Ibland kan de skapa spänningar i klassrummet och det behöver lärare hantera. Elever behöver få möjligheter att diskutera även kontroversiella frågor. Tillsammans kan lärare utveckla sitt arbete att leda också dessa samtal. Det är en viktig del i skolans demokratiska uppdrag. Nu finns…

Hantera kontroversiella frågor – Utveckla strategier för att hantera spänningsfält och undervisningen om kontroversiella frågor i skolan

2018-02-01
Ett verktyg som gör det lättare för rektorer och skolledare att hantera spänningsfält och undervisning om kontroversiella frågor i skolan. Utarbetat i samverkan mellan Österrike, Cypern, Irland, Montenegro och Storbritannien, med bidrag av Albanien, Frankrike och Sverige. (pdf)