Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 89 av 1799

Forskning och utveckling kategorier

Ett nationellt ULF-avtal har tecknats – en seger för utbildning på vetenskaplig grund 

13 januari
Den nationella verksamheten ULF – Utbildning Lärande Forskning – övergår i reguljär verksamhet efter att under åtta års tid ha byggts upp av ett stort antal verksamma forskare, lärare och skolledare på lärosäten och hos skolhuvudmän. Genom detta avtal tar parterna SUHF och Ifous ett gemensamt ansvar för att utveckla och förbättra skola och lärarutbildning.
Forskning och utveckling kategorier

Forskaren: Med rätt klasskompisar höjs betygen

13 januari
Att blanda svaga och starka elever samt elever från studievana och mindre studievana hem ger bäst resultat enligt forskning från Linköpings universitet. Erik Rosenqvist har jämfört högstadieelevers ambitionsnivå, resultat och gymnasieval, det visar sig då att medan svagare elever verkar inspireras av duktiga klasskamrater, så kan för många starka elever påverka varandra negativt.
Forskning och utveckling kategorier

Semiotik som verktyg för bildanalys för bildlärare och bildlärarstudenter

10 januari
I artikeln tittar vi på en bilderbok och fokuserar på hur illustratören har byggt upp sina illustrationer genom olika visuella symboler och tecken. Genom att undersöka bilderna i boken ger vi exempel på hur bildlärare och bildlärarstudenter framgent kan hjälpa elever att utveckla mer analytiska färdigheter och kritiskt tänkande i sin bildundervisning.
Forskning och utveckling kategorier

Björn Kindenberg: Generativ AI och generiska lärandeteorier – lärarprofessionen behöver mer kraftfulla teorier

7 januari
Vi får hoppas att den uppvärdering av ämnesdidaktik och pedagogisk innehållskunskap som utredningen trots allt andas får genomslag i lärarutbildningen. I annat fall lär vi framöver få se fler ChatGPT-genererade, generiska lektionsupplägg baserade på utdömda lärandeteorier och dagsländor, skriver Björn Kindenberg, lektor i grundskola.