Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 91 av 1799

Praksisstudiets flerstemmighet: relasjoners betydning i profesjonskvalifisering

2024-12-19
Praksisstudiet kan, sammen med undervisning på campus, bidra til studenters profesjonskvalifisering til barnehagelæreryrket. Denne artikkelen utforsker hvordan studenter erfarer og beskriver praksisstudiet, som del av egen profesjonskvalifisering, med utgangspunkt i en forståelse om at studenters profesjonskvalifisering utvikles i sosial samhandling mellom mennesker.

«Den øverste sjefen, det vil jeg ikke være» – nyutdannede barnehagelæreres ledervisjoner møter barnehagehverdagen

2024-12-19
Artikkelen handler om barnehagelæreres visjoner og erfaringer i rollen som pedagogiske ledere. Den er basert på en intervjustudie med tolv nyutdannede barnehagelærere fra arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (ABLU). Tre fokusgruppeintervju ble gjennomført på studentenes siste studiedag, og ett oppfølgingsintervju etter at de hadde arbeidet i halvannet år som pedagogiske ledere.

Helheter i de finländska styrdokumenten för småbarnspedagogik – huvudsak och huvudbry för lärarutbildningen

2024-12-19
Studiens syfte är att analysera textsekvenser som innehåller formuleringar med helhet i de tre finländska småbarnspedagogiska styrdokumenten. Dessutom diskuterar vi hur utbildningen av lärare inom småbarnspedagogik kan tydliggöra dessa helheter för studenterna. 

Professionell självförståelse och personligt värdesystem: förskollärarstudenters konstruktioner av en yrkesidentitet

2024-12-19
Syftet är att fördjupa kunskapen om förskollärarstudenters konstruktioner av en blivande yrkesidentitet i reflektionstexter och vilka dilemman som framträder i relation till en förändrad utbildningskontext för förskola. 40 reflektionstexter har analyserats utifrån lärares tolkande referensram.
Forskning och utveckling kategorier

‘I was scared’: many student teachers had bad maths experiences at school. Here’s how they can do better

2024-12-19
Many student teachers enter college with negative emotions about math, such as feelings of shame, anxiety and hopelessness, often stemming from unsupportive teaching during their school years, according to research by Tracey Muir, who notes that the problem can lead to math anxiety and avoidance. 
Forskning och utveckling kategorier

Här är nycklarna till ökad läsförståelse

2024-12-19
Lässtrategier kan definieras som medvetna, målinriktade försök att påverka läsarens arbete med att avkoda text, förstå ord och bygga förståelse från text. Det skriver Skolforskningsinstitutet i en översikt som sammanfattar det vetenskapliga kunskapsläget kring hur lässtrategiundervisning kan bidra till förbättrad läsförståelse (2019). 

Lärarpanelens favorit: Komplexa processer i lärares lärande

2024-12-18
Om lärares lärande ska upplevas meningsfullt är det viktigt att de själva får vara med och fatta beslut om kompetensutvecklingens innehåll. Då kan de utgå från verkliga problem som de upplever i undervisningen, konstaterar Peter Johannesson, vars avhandling har blivit utsedd till Lärarpanelens favorit.