Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 92 av 1799

Forskning och utveckling kategorier

Enhancing access, engagement, and inclusion in Online Education

2024-12-17
The flexibility of online education is one reason it is growing, but challenges remain regarding engagement, inclusion and access, Thomas Dyer and Rebekah Dyer of Grand Canyon University write. They highlight more than a dozen ways to make a difference, including universal design for learning, financial support, virtual mentorship and culturally responsive teaching.

Komplexa processer i lärares lärande

2024-12-17
Det är viktigt att lärare själva får vara med och fatta beslut om kompetensutvecklingens innehåll. Då kan lärarna utgå från verkliga problem som de upplever i undervisningen. Det visar Peter Johannessons avhandling, som nu har valts till Lärarpanelens favorit.
Forskning och utveckling kategorier

Ömtåliga mosaiker en förändrad syn på lärarblivande och forskningskommunikation

2024-12-17
I en ny avhandling i pedagogik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande presenterar Mona Tynkkinen vid Högskolan Väst nya perspektiv på hur lärarrollen formas i ett dynamiskt samspel med omgivningen. Dessutom utmanar hon på ett spännande sätt den traditionella akademiska formen för hur en avhandling kan presenteras.

Sociala tjänstehundar hjälper skolelever med problematisk frånvaro

2024-12-16
Grundskoleelever med problematisk frånvaro som får träffa en social tjänstehund i skolan får bättre skolresultat, bättre psykiskt mående och minskad frånvaro. Det visar det preliminära resultatet av en studie från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Uppsala universitet.