Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 922 av 1798

Forskning och utveckling kategorier

Internationell forskning om skolledarskap – intervention, prestation och fokus på lärande

2017-10-25
Internationell forskning om skolors ledning och styrning får allt större inflytande i vår nationella kontext. Denna forskning medför ofta en snävare syn på skolledarskap än vad vi är vana vid och den inrymmer också antaganden om att forskning inom utbildningsområdet ska medverka till att effektivisera skolor. Det kan därför vara värt att uppmärksamma globala aktörer…

”Våga ta steget utanför akademin”

2017-10-25
Under en forskarutbildning lär man sig att tänka nytt och analytiskt. De förmågorna kan man sedan ha nytta av i alla möjliga sammanhang utanför forskarvärlden. Det menar Marcus Öhman, disputerad ekolog.

Internationellt: Accelerate learning through independent reading

2017-10-25
Independent reading builds knowledge and that knowledge, in turn, accelerates independent reading ability. Therefore, no student should be limited by the color of a dot on the spine of a book. For students to become independent learners, they need the autonomy to select freely, even if it means they struggle at times.

Internationellt: How can school leaders practice effective leadership?

2017-10-25
The best higher-education leaders are those who can understand and meet the needs of many different constituencies -- including the faculty, staff and students -- professor Allan Filipowicz says. He teaches a leadership course through eCornell and adds that leaders can improve employee performance by encouraging them to live up to their potential.

Läshundar provas i Dalarna

2017-10-25
Att lämna klassrummet, krypa in under en filt och läsa för en hund en stund. Det är vardag för flera barn i Dalarna just nu. "Jag tycker att de har blivit mer positiva till egen läsning i klassen”, säger Lotta Dahlberg, klasslärare på Vinsboskolan om projektet med läshundar, som just nu pågår i Smedjebacken.
Forskning och utveckling kategorier

Genus och specialpedagogik – praktiknära perspektiv

2017-10-24
Denna FoU-skrift avser att bidra till att öka och sprida kunskaper om olika aspekter av genus, funktionsnedsättningar och special­pedagogik. Om hur villkoren ser ut för flickor respektive pojkar med funktionsnedsättning i skolan, på fritiden och med blicken riktad mot vuxenblivande i det viktiga arbetet att skapa en lik­värdig skola för alla elever. (pdf)