Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 929 av 1799

Från missförstånd till klarhet: hur kan undervisningen organiseras för att stötta elevers förståelse för växthuseffekten?

2017-10-17
Maria Sundler, Cecilia Dudas och Per Anderhag redovisar kritiska aspekter för att förstå växthuseffekten och beskriver i sin studie konkret hur undervisningen kan underlätta för elevers förståelse.

Grunden ligger i greppet om pennan

2017-10-17
I luften, på mattan, med penna. Förstaklassarna lär känna bokstävernas former genom handens rörelser. Julia Grehn instruerar och observerar.

Emoji – farlig farsot eller rolig fluga?

2017-10-17
Emojis – älskade av vissa, ratade av andra. Oavsett vilket läger du tillhör är det bara att vänja sig. Emojis är här för att stanna, åtminstone tills tekniken i våra mobiltelefoner tagit nästa kliv.

Stöd i forskningen för båda metoderna

2017-10-17
Handens rörelse med pennan ger fördelar i inlärningen. Tangentbordet ger andra plus. Även om forskarna är oense om vad som är bäst att börja med finns inget antingen eller.

Texten dansar i pekfingervals

2017-10-17
Genom att skriva i par, publicera texterna digitalt och ge varandra konstruktiv kritik slipas skrivandet hos andraklassarna på Sågtorpsskolan i Nacka.