Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 931 av 1798

Hon vill lyfta NO med hjälp av ”gråskalor”

2017-10-11
Den traditionella undervisningen måste ge plats åt mer diskussioner om naturvetenskapens karaktär i klassrummet. Det menar Lotta Leden, doktorand vid Högskolan Kristianstad, som i sin nya avhandling framhäver att naturvetenskapen inte är svartvit – utan att den snarare går i gråskalor.

Japanska superlärare till Stora Sätraskolan

2017-10-10
Den japanska matematikundervisningen skiljer sig främst genom att man praktiserar diskussion i hela klassrummet och problemlösning med fokus på interaktion. På tisdagen den 10 oktober besöktes Stora Sätraskolan i Gävle av tio japanska grundskollärare.

Forskare om varför vi sprider fejknyheter

2017-10-10
Den ökade spridningen av fejknyheter, kombinerat med en växande faktaresistens riskerar att lägga krokben för en sund samhällsdebatt. Forskare menar att boten är att vi kontinuerligt får små doser felaktig information och hjälp att värdera och motbevisa det som påstås. Inte minst är det viktigt att diskutera i skolan.

Så skapar du en bra ljudmiljö

2017-10-10
Att arbeta i ett ständigt sorl eller utsättas för plötsligt höga ljud kan leda till ljudöverkänslighet. Tinnitusforsk­aren Christopher Cederroth ger här sina bästa tips för en bra ljudmiljö.