Lika viktigt som att barn får lära sig läsa, skriva och räkna, är det att skolan ger verktyg för livet, samhället och samspelet med andra människor. Alireza Moula, docent i socialt arbete, har sedan 2009 samarbetat med flera karlstadskolor och utvecklat en modell för problemlösning.
Nobel Teacher Summit samlar 350 lärare från 14 länder för en internationell konferens med Nobelpristagare och forskare. Initiativtagare är Nobel Center och syftet är att lyfta fram och stärka lärarrollen i en tid av filterbubblor och faktaresistens.
I en ny avhandling av Linn Hentschel, Umeå universitet, studeras sång i högstadiets musikundervisning ur ett genusperspektiv. Resultatet visar att de flesta elever som deltog i studien sjunger, men att i de situationer när sång är valbart, så väljer fler flickor än pojkar att sjunga i musikundervisningen.
Rosengårdsskolan har ett välfungerande arbete med extra anpassningar som leder till ökad studiero och lärande. Tillsammans med Gullviksskolan och Dammhagskolan lyfts deras arbete som goda exempel att inspireras av i ett nytt stödmaterial från Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Ämnets dag är ett samverkansprojekt där Göteborgs universitet kostnadsfritt erbjuder verksamma ämneslärare en fortbildningsdag i sitt ämne. Inte mindre än 29 ämnen erbjuds av sammanlagt 21 institutioner på 6 fakulteter vid Göteborgs universitet.
När elever i fjärde till sjunde klass intervjuas om hur de reagerar som åskådare till mobbning framkommer att sociala processer såsom vad som räknas som mobbning, sociala relationer och skuldbeläggande av den utsatta påverkar om de hjälper till eller inte.
Om hur barn kan lära sig källkritik av Bamse och om lögner och filterbubblor. Reportern Josefiné Nettelbladt undersöker hur olika personer ser på samma bild. Tänker Kjell på samma sätt som en poet?
Kommer robotarna att ta över undervisningen? Delvis, svarar författaren och läraren James Nottingham, som är i Sverige för att tala på Bokmässan på detta tema.