Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 940 av 1798

Ny bok: Kampen om texten

2017-09-27
Varje lärarutbildning avslutas med ett vetenskapligt examensarbete. I boken Kampen om texten följs lärare och lärarstudenters skrivande vid fyra lärosäten och ger en inblick i studenters och lärares arbete med vetenskapliga perspektiv i olika skrivuppgifter.

En läsande hjärna formas i tidig ålder

2017-09-27
Är det någon gång i livet du bör läsa böcker är det mellan sex och tio års ålder. Då är hjärnan som mest formbar. Men hjärnans språkliga funktioner kan utvecklas ända in i pensionsåldern. Inför bokmässan har vi pratat med två hjärnforskare om hur vi bäst utvecklar läsförmågan.

Internationellt: How to protect education data when no systems are secure

2017-09-26
Widespread data breaches are becoming the norm, but schools and districts can safeguard sensitive data by focusing on prevention training, according to Edmodo and Schoolzilla. Minimizing data collection, ensuring vendor contracts are sound and preparing teachers for post-breach protocol are all crucial to lowering risk and protecting information, the company leaders say.
Forskning och utveckling kategorier

Skolans mellanrum är viktiga för tryggheten

2017-09-25
Utbildningsmiljön blir tryggare när en skola skapar rum för möten utanför klassrummen – och personalen ser det som sitt uppdrag att bygga relationer med eleverna. Det visar en studie, där forskarna Anneli Frelin och Jan Grannäs har följt en nyligen ombyggd högstadieskola på en mindre ort i Mellansverige.

Mattetal utomhus för att väcka lust

2017-09-25
”Två tårtor med tio bitar, hur många bitar kan ni få?”. Ebba Asplund, 10, Clara Caspersen 10, och Wilgott Nilsson, 12, tuschar ner svaret på en liten whiteboard och springer därefter till nästa uppgift. Det är en mer aktiv mattelektion än vanligt som pågår på Lövestad skola den här tisdagsförmiddagen.