Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 947 av 1799

Forskningskommunikation ur sociologens synvinkel

2017-09-15
För att förstå samhället vi lever i måste vi ta hänsyn till vetenskap och teknik och dess roll i vår vardag, menar Massimiano Bucchi, professor i sociologi vid universitet i Trento, Italien. Han studerar forskningskommunikation ur ett sociologiskt perspektiv och betonar vikten av mångfald inom forskningskommunikation.

Språket väsentligt för att lära sig matematik

2017-09-14
Syftet med Cecilia Segerbys avhandling är att utforma och analysera både strategier och aktiviteter för att få elever att resonera om matematik i en åk 4. Tidigare forskning visar att det finns ett samband mellan elevers läsförmåga och matematiska förmåga redan från åk 4 och att detta följer med under hela skoltiden.

Internationellt: The differentiation equation: A tool to develop independent readers

2017-09-13
When helping students become independent readers, it's easy to err on the side of over-scaffolding (spoon-feeding) or under-scaffolding (assigning but not teaching) complex content. This author's "Differentiation Equation" tool helps teachers assess the difference between student needs and text demands, and then identify strategies to bridge the gaps.