Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 948 av 1799

Nya perspektiv på musikimprovisation

2017-09-13
Studier har visat att improvisation i musikundervisning gynnar utveckling av barnens kreativitet, empati och förmåga att kommunicera. I en kommande bok ska Christina Larsson, doktorand i musikvetenskap, utforska improvisationsundervisning ur ett bredare perspektiv tillsammans med ett tjugotal forskare från andra länder.

Ramar underlättar för faktabaserat skrivande

2017-09-12
Skrivforskningen har alltid varit oense om hur stark stödstruktur en lärare ska erbjuda sina elever när de skriver texter av olika slag. I två artiklar i tidskriften Acta Didactica Norge visar dock norska forskare på en stor mängd fördelar med att använda en s.k. skrivram som stöd för elevens skrivande av framför allt faktabaserad text.

Mindre möjlighet anpassa undervisning efter skolreform

2017-09-12
De senaste årens skolreformer har inneburit ett välkommet fokus på prestation och tydligt mätbara ämneskunskaper. Men lärarna saknar möjligheten att kunna utforma historieundervisningen så att den tar tillvara på elevernas intresse, visar en undersökning gjord vid Umeå universitet.

Många nyanser av grått i naturvetenskap

2017-09-12
Naturvetenskapen är inte svartvit - låt därför gråskalorna synas! Uppmaningen kommer från Lotta Leden, doktorand vid Högskolan Kristianstad. Nu lägger hon fram sin avhandling, där den traditionella undervisningen får ge plats åt diskussioner i klassrummet.

Forskande lärare ska höja digitala kompetensen

2017-09-12
Yrkesverksamma lärare ska under initiativet FUNDIG forska på halvtid om undervisningens digitalisering, samtidigt som de fortsätter med det pedagogiska arbetet i klassrummet. "Ett jätteviktigt projekt och en kombination vi tror mycket på", säger Jorryt van Bommel, föreståndare för projektet.

Skolministeriet: Kampen om talutrymmet

2017-09-12
När flickor har bättre resultat i snart sagt varje skolämne så tar de väl för sig mer i klassrummet också? Nej, forskning tyder på att pojkar fortfarande har talutrymmet i klassen två tredjedelar av tiden. Vi pratar med forskarna Nina Eliasson och Elisabeth Öhrn, och vi träffar några högstadieelever för att höra vad de själva…