Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 95 av 1799

Forskning och utveckling kategorier

Kaj Possler: Så kan skolmiljön bidra till välmående och trygga elever

2024-11-29
Rapporterna är många om att eleverna mår dåligt i skolan, stress, stillasittande och otrygga miljöer är vanliga teman. Distriktsläkaren Kaj Possler för fram behovet av ett helhetsperspektiv på elevers hälsa och välmående som utgår från trygghet, gemenskap och lekfulla fysiska aktiviteter.

Forskningsutblick: Lärares perspektiv på stödjande och inkluderande skriftspråkspraktiker

2024-11-26
Artikeln handlar om lärares reflektioner över språk-, skriv- och läsundervisning för yngre elever. Lärarnas målsättning är att utveckla inkluderande undervisningspraktiker. Deras intention är att förebygga, identifiera och undanröja hinder så att alla elever får förutsättningar att delta och lära i skriftspråkundervisningen.

Forskningsutblick: Multisensoriskt musikdrama för att stödja engagemang och utveckling

2024-11-26
Syftet med studien var att undersöka om ett nytt pedagogiskt arbetssätt med musiksamspel och dramatiserat berättande – Multisensoriskt musikdrama (MSMD) – var effektivt när det gäller att stödja engagemang och uppmärksamhet hos elever som har flerfunktionsnedsättning i anpassad grundskola.
Forskning och utveckling kategorier

Forskarintervju: Tidig och intensiv insats hjälper elever att lära sig läsa och räkna

2024-11-26
Att lära sig läsa och räkna hör i början på lågstadiet till grundläggande färdigheter. Vissa elever kämpar med att tillägna sig dessa färdigheter. Forskaren Hanna Lindström-Sandahl har utvecklat och utvärderat specialpedagogiska undervisningsprogram som kan göra stor skillnad för elever som visar tidiga svårigheter med att läsa och räkna.

Forskningsutblick: Två olika berättelser? Föräldrars och lärares syn på barns behov av stöd i skolan

2024-11-26
Syftet med studien var att undersöka i vilken grad lärare och föräldrar och vårdnadshavare har en samsyn då det gäller barns behov av stöd i skolan. Ett enkätmaterial där lärare och föräldrar hade besvarat frågor om 476 barns behov av stöd analyserades. Resultatet visade att det finns stora brister i samsynen.