Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 950 av 1799

Erfarenheterna av 2011 års skolreformer varierar kraftigt

2017-09-11
Mer fokus på prestation och tydligt mätbara ämneskunskaper, men saknad efter möjligheten att tillvarata elevers intresse och historieämnets livstolkande potential. Så kan de övergripande resultaten sammanfattas när tjugosex lärare ges möjlighet att berätta vad de senaste årens skolreformer kommit att innebära för dem och deras undervisning i historia på mellanstadiet.

Hur kan föreskolebarn lära sig energispara?

2017-09-08
Energiförbrukningen på förskolan Vitsippan kan minska med 30 procent på ett år tack vare ett nytt trådlöst styrsystem som personalen sköter. Högskolan Väst forskar kring vad den nya tekniken innebär för personalen och verksamheten. I forskningsstudien ingår studenten Johanna Karlssons examensarbete där hon undervisar för att lära barnen mer om energi.

Sömnbrist förstör studierna

2017-09-08
Var tredje elev lider av sömnrubbningar. Och sömnbrist sänker betygen. Sovmorgon kan få trötta tonåringar att prestera bättre. Men också förvärra sömnproblemen, befarar svenska sömnforskare.

En lektion i gemenskap

2017-09-08
Vad har en rad lärare i Malmö och Marseille möjligen gemensamt med varandra? I en ny studie visar Jannete Hentati hur dessa lärare både delar en vilja att vara till nytta i sin yrkesutövning och ett missnöje över sin arbetssituation.

Många nyanser av grått i naturvetenskap

2017-09-08
Naturvetenskapen är inte svartvit – låt gråskalorna synas! Uppmaningen kommer från Lotta Leden, doktorand vid Högskolan Kristianstad. Nu lägger hon fram sin avhandling, där den traditionella undervisningen får ge plats åt diskussioner i klassrummet.