Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 977 av 1799

Mobbade skolbarn har lågt förtroende för sin lärare

2017-06-01
Barn som mobbas i skolan har ofta sämre relationer till lärare och föräldrar, visar en ny doktorsavhandling vid Göteborgs universitet. "Det kan förklara varför det är så många som aldrig berättar", säger Ylva Bjereld, doktorand vid institutionen för socialt arbete.

Oscars elever gör serier av romaner

2017-06-01
Genom att göra serieversioner av klassiska romaner får eleverna på Polhemsgymnasiet utlopp för sitt skapande. Samtidigt måste de gå in på djupet i texten.

Inställningen till skolan påverkar betygen

2017-05-31
Elevers inställning till och avsikter med sina gymnasiestudier påverkar hur de presterar i skolan, visar ny forskning från Luleå tekniska universitet. "De som har intentionen att läsa vidare ser till att prestera för att nå dit," säger Malin Malmström, professor i entreprenörskap och innovation.

Viktigt att barnens bidrag räknas i förskolans naturvetenskap

2017-05-31
För att naturvetenskapsundervisning ska passa i förskolan är det viktigt att barnen kan bidra med sina idéer och erfarenheter till den kunskap som skapas, visar Sofie Areljung i sin avhandling vid Umeå universitet. Det är också viktigt att undervisningen bygger på händelser i vardagen, snarare än att naturvetenskap blir något pedagogerna ”bockar av” genom enstaka…

Pedagogikdocenten: Skolan ska inte slå ut

2017-05-30
Det är inte hållbart att se skolan som en marknad, eftersom det skapar vinnare och förlorare. Utbildningens mål är ju att alla ska rustas och vara vinnare, säger Daniel Pettersson, docent i pedagogik vid Högskolan i Gävle.