Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 983 av 1799

Forskning och utveckling kategorier

Lika värde

2017-05-19
Alla barn är välkomna till förskolan. Men hur möter förskolan utmaningar som att få med alla barn i leken eller att ta emot ett barn med en ovanlig diagnos? Läs om hur några förskolor tagit sig an utmaningar med stöd av Specialpedagogiska skolmyndigheten (pdf).

Forskning: Skolsegregering påverkar inte elevbetygen

2017-05-19
Etnisk skolsegregering har liten påverkan på enskilda elevers betyg, visar en studie av forskare vid Stockholms och Linköpings universitet. I stället är det familjebakgrund och familjens utbildningsnivå som är de tyngsta faktorerna. "Betydelsen av skolsegregering är helt klart överskattad", säger Ryszard Szulkin, en av forskarna bakom studien.

Valbarhet inom idrott

2017-05-18
Urvalet av unga talanger inom idrotten baseras inte enbart på idrottsliga färdigheter utan också på personlighet och attityd. Även ungdomarna själva anammar bilden av hur en valbar talang bör vara. Det visar en avhandling i barn- och ungdomsvetenskap.

Internetreklam stör

2017-05-18
Barn i 9-årsåldern är flera gånger känsligare för störande reklam än vad vuxna är. Det visar studier från Lunds universitet där man bland annat studerat barnens ögonrörelser.

Läs med teknikglasögon

2017-05-18
Det här är en bok för dig som vill komma i gång med teknikämnet. Ett ämne som jag vet att många lärare drar sig för att undervisa om, skriver läraren Lena Carlsson i en recension.

Internationellt: Updates to learning spaces make schools future-ready

2017-05-18
Instead of just installing new furniture, school administrators need "to define their learning outcomes" before overhauling classrooms to make them more flexible and tech-friendly, says Mike Patterson, a K-12 education strategist at CDW•G. A clear goal and vision for how students learn needs to be in place first, he suggests.

Internationellt: Tips for tackling timed tests and math anxiety

2017-05-18
To help students reduce their feelings of anxiousness about timed math tests, some teachers are trying new instructional methods, education researcher Youki Terada writes in this blog post. Methods include "gamifying" lessons through activities, such as "Mad Math Minute."