Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 988 av 1798

Fokusgruppssamtal om svåra frågor

2017-05-11
I ett aktuellt forskningsprojekt har fokusgruppssamtal visat sig vara en fruktbar metod för att tillsammans i grupp bearbeta, diskutera och reflektera över hur man i förskola och skola kan identifiera och stödja barn som bevittnar i våld i hemmet, skriver Ann-Marie Markström och Ann-Charlotte Münger, Linköpings universitet.

Åtta sätt att undervisa hjärnsmart

2017-05-10
Lärare behöver lära sig mer om hur hjärnan fungerar, särskilt i förhållande till digitala hjälpmedel. Det menar författaren och journalisten Tomas Dalström – som helst vill se ett totalt mobilstopp i skolan.

”Kollegial reflektion” minskade lärarnas stress

2017-05-10
”Kollegial reflektion” kan vara ett sätt att minska lärarstressen. Det menar Marie Nilsson som skrivit en avhandling om vad som kan öka välbefinnandet i läraryrket. "Det gav återhämtning på samma sätt som rast och fritid", säger hon.

Internationellt: Homework: what is it good for

2017-05-10
15-year old pupils spend on average 17 hours per week on activities such as homework, additional instruction and private study. Data from the Eurydice publication on instruction time tells us that the average length of a school week in Europe for the same age group is around 26 hours.

Idrottskulturen hinder för unga som rör sig minst

2017-05-10
De flesta unga når inte läkarkårens rekommendation om fysisk aktivitet. En grupp på cirka 6 procent är nästan inte alls fysiskt aktiv, varken i skolan eller på fritiden. Det visar CIF:s årliga uppföljning av statens stöd till idrotten.