Rektorer i förskolan måste våga ta tag i frågor kring hedersförtryck, säger Devin Rexvid, en av landets främsta experter på ämnet. Läs intervjun från senaste numret av Skolportens magasin här!
Alla barns rätt att vara sig själva och finna en trygg miljö i skola och förskola skall vara en hörnsten i skolans värld. Men det är inte alltid gå enkelt som det låter. I veckans inlägg argumenterar Åsa Delblanc för risken med att ensidigt betona barns sociala sidor då det riskerar att skapa en allt…
Lärare i Norden använder gärna skönlitteratur i undervisningen, men målet med läsningen skiljer sig åt. I de svenska klassrummen ligger fokus främst på att stärka elevernas läsförståelse. Det visar ny forskning vid Karlstads universitet.
Elevers självuppfattning och självtillit i matematik spelar en avgörande roll för deras prestationer i ämnet. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet som också pekar på tydliga könsskillnader och skillnader mellan friskolor och kommunala skolor i Sverige.
Många olika uppgifter som dagligen måste lösas – med begränsade resurser. När förskolepersonal tyckt till om sin arbetssituation på sociala medier beskrivs en splittrad yrkesroll som väcker frustration.
"Kommunikation och realistiska mål är nyckeln till en mera interkulturell förskola". Det säger professor emerita Pirjo Lahdenperä, som nyligen föreläste under en spridningskonferens om praktiknära forskningsprojekt för förskolepersonal i Göteborg.
En elev som lär sig hantera formler kommer långt i fysik utan att egentligen förstå så mycket av ämnet. Det menar Ebba Jacobsson, nybliven fysiklärare som ser förklaringen i att väldigt mycket innehåll i fysikkurserna ska läras ut på kort tid.
Syftet med den här artikeln är att analysera (svensk-)lärares professionella behov så som de konstrueras av en inflytelserik aktör på kompetensutvecklingsmarknaden.
En faktaspäckad kursplan, i kombination med en stark akademisk tradition, uppmuntrar NO-lärare att anta rollen som ”uppslagsverk”. Det finns knappt plats för en mer utforskande undervisning, konstaterar Lina Varg, vars avhandling nu har valts till Lärarpanelens favorit.
Syftet med FoU-programmet var att stärka barns lärande om hållbar utveckling, genom att utvecklalångsiktiga och forskningsbaserade arbetssätt som förbättrar förskolans arbete inom området. (pdf)
Hur kan man arbeta med hållbarhet i förskolan? Det har nio skolhuvudmän undersökt i FoU-programmet Hållbar förskola. Idag publiceras programmets slutrapport som pekar på en mer medveten undervisning om hållbarhet där barnen själva blivit aktörer.